Fiskars inleder sitt 365-årsjubileum i talkoanda

Fiskars Oyj Abp       Pressmeddelande 25.10.2013

Finlands äldsta företag, Fiskars, uppnår den högaktningsvärda åldern på 365 år i oktober 2014. Fiskars inleder sitt 365-årsjubileum i Finland med flera Orange Thumb-jippon, där Fiskars personal ställer upp i talkoanda för att förbättra gemensamma grönområden.

Orange Thumb® -evenemang ordnas i oktober 2013 av Fiskars enheter runt om i Finland. Fiskars ledning samt personalen vid Fiskars Campus och keramikfabriken i Arabiastranden deltar i ett lövkrattningstalko som Helsingfors stad ordnar i Brunnsparken söndagen 27.10.2013. Fiskars har donerat lövkrattor för både vuxna och barn till Helsingfors stad. Förutom vid detta evenemang kan krattorna även användas vid kommande krattningstalkon. Personalen i Tavastehus distributionscentral ordnar lövkrattningstalko i SOS-Barnbyn i S:t Karins, Iittala glasfabrik ordnar ett talkoevenemang tillsammans med Iittala daghem och personalen i Fiskars Bruk krattar vid Fiskars lågstadium.

”Fiskars tillverkar hållbara produkter som berikar konsumenternas vardag. Vi kan vara stolta över att förtroende för våra produkter går från generation till generation och att Finlands äldsta bolag blivit ett genuint internationellt konsumentproduktsbolag. Vad vore naturligare för oss än att inleda jubileumsåret med att tillsammans hjälpa människor att värna om sin närmiljö och glädjas över sina grönområden. Endast genom samarbete kan man skapa gemenskap och jag är glad över att Fiskars personal runt om i Finland vill delta i vårt jippo”, konstaterar Fiskars verkställande direktör Kari Kauniskangas.

Fiskars, som inledde sin verksamhet i Fiskars Bruk år 1649, har blivit ett internationellt bolag som erbjuder ledande konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Fiskars starka varumärken och ikoniska produkter passar alla som njuter av skapande, trädgårdsskötsel och matlagning eller inspireras av natur och camping. Fiskars produkter säljs i över 60 länder och tack vare sin utmärkta prestationsförmåga och formgivning medför de glädje i hushållssysslor och uteliv och löser vardagsproblem världen runt.  Fiskars är internationellt känt främst för sin ikoniska orangefärgade sax som sålts i över en miljard exemplar.

Fiskars bjuder in alla att delta i Orange Thumb-initiativ

Fiskars ordnar samhälleliga Orange Thumb-projekt vid grönområden som kan ge hela omgivningen glädje. Syftet med tillställningarna är att uppmuntra människor att pröva på trädgårdsskötsel och få dem att trivas i den gemensamma omgivningen.

Var och en kan delta i Orange Thumb-jippon antingen genom att föreslå ett nytt ställe för tillställningen eller anmäla sig som talkodeltagare. Fiskars förverkligar de bästa förslagen genom att bidra med nödvändiga arbetsredskap och delta i ordnandet av jippot. Man kan föreslå ett Orange Thumb-ställe och anmäla sig som talkodeltagare på adressen www.fiskars.eu/orangethumb

Fiskars Orange Thumb-jippon ordnades först i Nordamerika år 2003. Finlands första Orange Thumb-evenemang ordnades år 2009 i Skatuddens park i Helsingfors för att hedra bolagets 360-årsjubileum. Parken blomstrade upp tack vare 5 000 blomlökar som planterades under tillställningen.

Ytterligare information:
Kommunikationsdirektör Anu Ilvonen, tfn +358 204 39 5446

Fiskars är en ledande global leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Koncernen har en stark portfölj av ansedda internationella varumärken, inklusive Fiskars, Iittala och Gerber. Fiskars grundades år 1649 och är Finlands äldsta företag. Koncernens aktier är föremål för handel på NASDAQ OMX Helsinki. Fiskars omsättning var 748 milj. euro år 2012 och företaget hade cirka 4 100 anställda i över 20 länder. www.fiskarsgroup.com