Fiskars ringer Nasdaqs stängningsklocka i New York för att fira det nya året och Finlands 100 årsjubileum

28.12.2016 kl.9.00 EET

Fiskarskoncernens verkställande direktör Kari Kauniskangas kommer tillsammans med medlemmar i koncernens exekutiva ledningsgrupp att ringa i klockan som avslutar dagens och årets handel på Nasdaq MarketSite vid Times Square i New York City den 30 december 2016.

”Fiskars grundades år 1649 och är Finlands äldsta bolag. Under de senaste åren har vårt bolag förändrats i grunden och vi kan vara stolta över vår starka position på den globala marknaden för konsumentvaror”, säger verkställande direktör Kari Kauniskangas. ”Koncernen har många orsaker att fira när året går mot sitt slut och vi fortsätter vår färd för att bli ett ledande konsumentvarubolag med ikoniska lifestyle-varumärken i vår portfölj.”

Dessutom kommer Fiskars att fira nyårsafton tillsammans med Waterford, ett av Fiskarskoncernens viktigaste varumärken. Waterford har varit en del av nyårsfirandet vid Times Square i New York sedan 1999. Nyårsaftonen kulminerar nämligen i New York i ”the Waterford Ball drop”, då nyårsaftonens nedräkningsboll, vid midnatt fälls ned i stadens centrum. Waterford-bollen består av 2 688 specialtillverkade trianglar i Waterford-kristall. I år bildar 288 av kristalltrianglarna på nyårsbollen ett nytt mönster, kallat ”Gift of Kindness”, för att fira alla goda gärningar som gör oss glada i själen, bidrar till samförstånd och stärker de band som förenar människor.

”Fiskars är stolt att få välkomna året 2017 eftersom det är början på Finlands 100-årsjubileum som självständigt land. Dessutom fyller vår världskända sax med orange handtag 50 år”, fortsätter Kauniskangas. ”Det är fint att få avsluta året den sista handelsdagen 2016 på Nasdaq MarketSite och att få välkomna det nya året med de mer än en miljard människor världen över som vill se Waterford-bollen fällas ned vid Times Square.”

Nasdaqs webbsändningsinformation
Ceremonin med stängningsklockan äger rum 30.12.2016 kl. 16.00 lokal tid (kl. 23.00 finsk tid) på Nasdaq MarketSite i New York City. Ceremonin direktsänds på webben från kl. 15.45 – 16.00 på: https://new.livestream.com/nasdaq/live eller http://www.nasdaq.com/about/marketsitetowervideo.asx

Bilder
Högresolutionsbilder från Nasdaq-stängningen finns på http://business.nasdaq.com/discover/market-bell-ceremonies, där man kan välja önskad marknadsstängning.

Media kontakter:

I Finland: Koncernkommunikation, Kaisa Rajala, tfn +358 204 39 5745, kaisa.rajala@fiskars.com
I USA: Ketchum PR, Rainah Chang-Faulk, tfn +1 646 935 4063, rainah.chang-faulk@ketchum.com

Fiskars Making the everyday extraordinary
Fiskars tjänar konsumenter och kunder världen över med en portfölj av internationellt kända varumärken som Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood. I enlighet med vår mission att skapa en familj av ikoniska livsstilsvarumärken är Fiskars vision att påverka människors liv på ett positivt och hållbart sätt. Läs mera på vår webbplats www.fiskarsgroup.com