Fiskars växer i Frankrike och öppnar Iittala-avdelningar i Printemps

Fiskars Oyj Abp       Pressmeddelande          7.9.2012

Fiskars fokus och investeringar i Frankrike bär frukt i form av utökad distribution för företagets internationella varumärken Iittala och Fiskars. Iittala, som är gruppens internationella varumärke inom dukning och inredning, meddelar stolt att nya varumärkesavdelningar öppnats i de legendariska Printemps-varuhusen i städerna Paris och Caen. Iittalas tidlösa design är också synligt framme på Maison & Objet -utställningen, som öppnar idag i Paris.

”Printemps är ett av de mest kända varuhusen i världen och de nya Iittala-avdelningarna är en perfekt ingång till en ny marknad för Iittala. Fiskars strategi är att med våra unika produkter nå engagerade konsumenter runt om i världen. Det gör vi genom att sälja hela vårt sortiment på respektive marknad och Frankrike är ett utmärkt exempel på hur vår nya strategi visar sin styrka. Fiskars är i Frankrike sedan tidigare stark inom trädgårdsverksamheten och nu ser vi uppmuntrande tillväxt även för Hem-produkterna, både vad gäller inredning och dukning samt kök. Jag ser stora kommersiella möjligheter i Centraleuropa. Vårt rykte för hög kvalitet, innovation och goda relationer med handeln kommer att hjälpa oss på den här resan”, säger Kari Kauniskangas, verkställande direktör på Fiskars.

Varumärket Fiskars är marknadsledande inom handverktyg för trädgården i Frankrike och under 2012 har också köksredskap med Fiskars varumärke blivit tillgängliga på bred front för franska konsumenter genom ny distribution i utvalda Carrefour-varuhus.

Efter framgångsrika marknadsföringskampanjer i Frankrike har Fiskars Garden ytterligare stärkt sin förstaplacering för handverktyg för trädgården. I juli 2012 rankades Fiskars som bästa leverantör av trädgårdsverktyg för fjärde året i rad av franska trädgårds- och gör-det-själv-handlare i en omröstning som tidningen Jardineries anordnade.

Ytterligare information:
Kommmunikationsdirektör Anu Ilvonen tfn +358 204 39 5446

Bilder från Iittala-avdelningen i Printemps i Paris är tillgängliga i Fiskars Homes materialbank.

Fiskars är en ledande global leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Koncernen har en stark portfölj av ansedda internationella varumärken, inklusive Fiskars, Iittala och Gerber. Fiskars grundades år 1649 och är Finlands äldsta företag. Koncernens aktier är föremål för handel på NASDAQ OMX Helsinki. Fiskars omsättning år 2011 var 743 milj. euro och företaget har cirka 3 400 anställda i över 20 länder. www.fiskarsgroup.com