Iittalas butiksnät växer i Japan

Framgången fortsätter för Iittala i Japan. Iittala-butiken som öppnades i köpcentret Sano den 9 september är redan den åttonde butiken på den japanska marknaden. Dessutom finns det sammanlagt tio Iittala-avdelningar i högklassiga varuhus i Japan. För butiksverksamheten i Japan ansvarar Iittalas lokala samarbetspartner.

Köpcentret Sano är en av Retail Park-anläggningarna med högklassiga butiker för kvalitetsvarumärken som blivit mycket omtyckta i Japan. Iittalas grannar är bl.a. Ralph Lauren, Furla och Coach. Sano ligger på ca 1,5 timmars avstånd från Tokyo med goda trafikförbindelser.

Rusch vid öppningen

Den officiella öppningen för butiken i Sano hölls 9.9.2011 i närvaro av bl.a. direktören för Fiskars affärsområde för hem Jaakko Autere och Finlands ambassadör i Japan Jari Gustafsson. Autere blev positivt överraskad av den väldiga trängseln vid öppningen.

”Det är glädjande att se konkret hur omtyckta Iittala och Arabia är i Japan. Japanerna uppskattar verkligen finsk design och dess höga kvalitet. I våra butiker söker konsumenterna även visuella upplevelser och nya idéer om hur mångsidigt man kan använda våra produkter”, konstaterar Autere.

Utvidgningen av butiksnätet i Japan ingår i Fiskars Homes internationaliseringsstrategi. Den nyöppnade butiken på 120 kvadrat är stilfullt inredd på ett sätt som är kännetecknande för Iittala-butikerna, och där finns bl.a. den allmänt beundrade s.k. pixel-väggen som förevisar Iittalas glasprodukter mot en belyst bakgrund. Utöver normalsortimentet erbjuder butiken specialpartier och fynd som lockar även långväga konsumenter.

Bilder från evenemanget är tillgängliga i Fiskars Homes materialbank.

Finlandsvän föreläser vid Aalto-universitetet

Också det livliga kulturutbytet mellan länderna visar hur omtyckt Finland är i Japan. Som bäst besöks vårt land av en framstående vän av finsk design, emeritusprofessorn Makoto Shimazaki, som på torsdag eftermiddag den 15.9.2011 ska föreläsa vid konstindustriella högskolan vid Aalto-universitetet. Föreläsningen ingår i den av professor Kazushi Nakada arrangerade workshopen och konferensen för glasbranschen, som Kaj Franck-året till ära heter ’Next 100 Years’. Iittala stöder evenemanget.

Mer information:

Tuija Aalto-Setälä, PR-direktör, Fiskars Home, tel. +358 40 5010303, tuija.aalto-setala@fiskars.com
www.iittala.com

Fiskars är en ledande global leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Koncernen har en stark portfölj av ansedda internationella varumärken, inklusive Fiskars, Iittala, och Gerber. Fiskars grundades år 1649 och är Finlands äldsta företag. Koncernens aktier är föremål för handel på NASDAQ OMX Helsingfors. Fiskars omsättning år 2010 var 716 milj. euro och koncernen har cirka 3 600 anställda i över 20 länder. www.fiskarsgroup.com