Robert Kass utsedd till direktör för Fiskars Uteliv Amerika

Fiskars Oyj Abp       Pressmeddelande                  18.3.2014

Fiskars har utsett Robert Kass, MBA, till direktör för sin utelivsverksamhet i Amerika och till medlem i koncernens utvidgade ledningsgrupp. Robert Kass har lång ledarskapserfarenhet inom affärsverksamhet och marknadsföring i ansedda bolag som Elkay, American Standard och Black & Decker. Han har senast varit marknadsföringsdirektör för Elkay Manufacturing Company.

”Jag önskar Robert Kass välkommen i ledningen för vår utelivsverksamhet i Amerika. Han är kunnig på starka konsumentvarumärken och tillför Fiskars ett starkt kunnande om hur man utökar affärsverksamheten genom innovationer och expansion till närliggande kategorier. Vi har under det senaste året konsekvent byggt upp en internationell distribution för varumärket Gerber och Gerber-verksamheten har goda förutsättningar att växa under Roberts ledning”, säger Fiskars VD Kari Kauniskangas.

Fiskars Uteliv erbjuder ett brett sortiment av innovativa, pålitliga och oumbärliga produkter för människor i rörelse. Affärsverksamheten fokuserar globalt på varumärket Gerber, som är en ledande leverantör av problemlösande och livräddande utrustning för rekreation och yrkesbruk. Gerbers produkter säljs via kommersiella och institutionella kanaler världen över.

Mer information:
Kommunikationsdirektör Anu Ilvonen, tfn +358 204 39 5446

Fiskars 365 – århundraden av stolthet och passion för design. Varje dag.
Fiskars grundades år 1649 i Fiskars Bruk och är idag en ledande leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter säljs i mer än 60 länder och hjälper att lösa vardagliga problem och göra olika sysslor i hemmet, trädgården och ute i det fria lättare och roligare världen över – tack vare sin överlägsna design och funktionalitet. Fiskars är noterat på NASDAQ OMX Helsinki och gruppens omsättning var 799 milj. euro år 2013. Koncernens internationella varumärken är Fiskars, Iittala och Gerber. www.fiskarsgroup.com