Yrkesskolan Tavastias artesanutbildning inom glasindustrin startar på Iittala Glasbruk

Fiskars Group
23.9.2020 kl. 09.00 (EEST)

Från början av 2021 kommer den finländska glasindustriutbildningen att kompletteras med utbildning med inriktning på industriell produktion på Iittala Glasbruk. Utbildningen, som kommer att genomföras i samarbete med yrkesskolan Tavastia, fokuserar på industriell glastillverkning.

I början av 2021 kommer Iittala Glasbruk, en del av Fiskars Group, och yrkesskolan Tavastia att inleda ett samarbete där glasbruket startar en utbildning som leder till grundexamen inom konstindustrin med fokus på industriell glasproduktion. Yrkespersoner inom glasindustrin i Finland utbildas för närvarande vid yrkesskolan Tavastia i Notsjö samt vid Ikata, Ikalis yrkesskola för konst och hantverk. Utbildningen som startar i Iittala kompletterar finländsk glasindustriutbildning och stärker branschens profil.

”Glasblåsning har utövats vid Iittala Glasbruk sedan 1881 och bruket har ända från början använt en mästare-gesäll-modell, där nytillkomna lär sig yrket av de mer erfarna anställda. Vi vill fortsätta denna tradition och vidareutveckla den så att vi kan bidra till den finska glasindustrins överlevnad och utveckling”, säger Heikki Väänänen, direktör för Iittala Glasbruk.

Studerande i grundexamen inom konstindustrin utexamineras som artesaner. De genomför sina yrkesstudier enligt ett utbildningsavtal vid Iittala Glasbruk och lär sig av erfarna glasblåsare. Studier inom glasindustrin pågår i 2–3 år och högst tio studenter antas till utbildningen i den första ansökningsomgången. Ansökningar till utbildningen görs genom en kontinuerlig ansökan genom Tavastias webbplats.

”Utbildningen inom glasindustrin i Tavastia i Notsjö är unik i hantering av hett glas, och utbildningen i Iittala kompletterar helheten på rätt sätt. Med den nya avenyn kan eleverna rikta in sig på de kunskaper som behövs särskilt på Iittala glasbruk, säger utbildningschef Minna Leminen från yrkesskolan Tavastia.

”Det som är nytt är att de yrkesinriktade studierna för grundexamen genomförs i en företagsmiljö på Iittala Glasbruk. Förhoppningsvis kommer den nya företagssamarbetsmodellen att fungera som modell för andra liknande utbildningar i framtiden. Vi vill för vår del hjälpa till att säkra den kompetens och arbetskraft som företagen behöver i regionen, säger Jouni Haajanen, direktör för Tavastia samkommun för utbildning.

Glaskompetens är själva kärnan i Iittala

Iittala Glasbruk sysselsätter totalt ett par hundra glasproffs. Bruket tillverkar de flesta av Iittalas glasprodukter: föremål av både munblåst glas och pressat glas. Munblåsning kan endast övas med tusentals repetitioner, och genom att lära känna glasets natur och tekniker.

Iittalas internationellt mest kända föremål är Aalto-vasen, ikonen för nordisk design som designades av Alvar Aalto 1936. Tillverkningen av en Aalto-vas från smält glasmassa till färdigt föremål kräver ett glasblåsningsteam på 6–7 personer, 12 olika arbetssteg och 10 timmar. För att få blåsa Aalto-vaser behöver en glasblåsare vanligtvis cirka fem års erfarenhet som industriell proffsblåsare.

”Iittala är världsberömt särskilt för sin expertis inom glas och glasfärg. Iittalaglas är känt för sin klarhet och ljusbrytningsförmåga, och Iittalas glasfärgarkiv består av cirka 200 olika glasfärger och tusentals glasfärgsrecept. Bakom den exceptionella glaskompetensen och det omfattande färgbiblioteket finns en djup kunskap om glasmaterial, glasbearbetningskunskap och en positiv attityd till experimentering, och vi vill skydda dessa för att måna om Iittalas unika glaskompetens i framtiden, säger Carolina Bade, Iittalas direktör för affärsverksamheten.

Mer information för medier:

Bilder och video i materialbanken: https://fiskars.emmi.fi/l/SjZbDfpqRqXg

Jenni Marsio
jenni.marsio@fiskars.com

Minna Leminen
Utbildningschef
Yrkesskolan Tavastia
minna.leminen@kktavastia.fi

Fiskars Group

Fiskars Groups vision är att ha en positiv och hållbar inverkan på vår livskvalitet. Våra varumärken Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood är närvarande i människors vardagsliv – i hemmet, i trädgården och i utelivet. Det här ger oss ett tillfälle att göra vardagen extraordinär, idag och för framtida generationer. Fiskars Group verkar i 30 länder och våra produkter finns tillgängliga i över 100 länder. Fiskars aktier noteras på Nasdaq Helsinki (FSKRS). Besök www.fiskarsgroup.com för mer information och följ oss på Twitter @fiskarsgroup.

Iittala

Iittala är en pionjär inom nordisk design med en strävan efter ett bättre liv. Vi står för genomtänkt design att älska och använda, dag efter dag, i generation efter generation. Iittala -progressiv nordisk livsstil sedan 1881.

Yrkesskolan Tavastia

Yrkesskolan Tavastia är en multisektoriell yrkesskola med anläggningar i Tavastehus, Janakkala och Urdiala. I Tavastia kan studerande genomföra en grundexamen, yrkesexamen, specialyrkesexamen eller enskilda delar av en examen. Dessutom organiserar den VALMA-utbildning som förbereder för yrkesutbildning samt grundutbildning för vuxna invandrare. Varje år studerar mer än 4000 personer i yrkesskolan Tavastias examensutbildningar. För mer information: kktavastia.fi. FB och Instagram: @ammattiopistotavastia