Fiskars effektiviserar sin båtverksamhet

Fiskars Oyj Abp       Pressmeddelande   23 April 2014

Fiskars har beslutat om besparningsåtgärder för att förbättra båtverksamhetens konkurrenskraft på en utmanande marknad. Dessa åtgärder är en del av Fiskars omstruktureringsprogram EMEA 2015, vars syfte är att utveckla företagets konkurrenskraft och kostnadsstrukturer.

Båtverksamhetens besparningsåtgärder utgörs av att kombinera och effektivisera diverse funktioner, därtill flyttar båtverksamhetens kontor från Helsingfors till Reso. Till följd av samarbetsförhandlingarna kommer besparingsåtgärderna att innebära en minskning av 6 anställda. Förminskningarna sker till dels igenom att ett antal visstidskontrakt löper ut och resten sker via uppsägningar.

Båtverksamhetens försäljning, marknadsföring, produktutveckling och förvaltning flyttar till Reso. Till bakgrund för förflyttningen ligger närheten till samarbetspartners och till havet, samt kostnadsbesparingar. Förflyttningen har ingen påverkan på fabriken i Ähtäri.

Mer information:
Juha Lehtola, Direktör, Båtar, tfn. +358 40 550 0624

Fiskars 365 – Århundraden av stolthet och passion för design. Varje dag.
Fiskars grundades år 1649 i Fiskars Bruk och är idag en ledande leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter säljs i mer än 60 länder och hjälper att lösa vardagliga problem och göra olika sysslor i hemmet, trädgården och ute i det fria lättare och roligare världen över – tack vare sin överlägsna design och funktionalitet. Fiskars är noterat på NASDAQ OMX Helsinki och gruppens omsättning var 799 milj. euro år 2013. Koncernens internationella varumärken är Fiskars, Iittala och Gerber. www.fiskarsgroup.com/365