Fiskars Group stöder utbildning i Finland

24.1.2019 kl. 12.00 (EET)

Fiskars Group stöder utbildning i Finland

Fiskars Group stöder två finländska yrkeshögskolor med donationer. Skolorna Arcada och Novia har fått en donation på 50 000 euro var som stöd för utbildning.

Fiskars Group stöder två finländska yrkeshögskolor, Arcada i Helsingfors och Novia i Raseborg med donationer på 50 000 euro vardera.

”Vi vill främja kvalitativ utbildning i Finland. Fiskars Group vill göra vardagen extraordinär och vi vill främja kreativiteten hos unga studerande inom olika branscher”, sade Jaana Tuominen, verkställande direktör på Fiskars Group. ”Vår vision är att skapa en positiv, varaktig påverkan på vår livskvalitet. I en värld med föränderliga konsumtionsvanor har vi åtagit oss att vara ansvarsfulla. För oss är stödjandet av kvalitativ utbildning ett naturligt sätt att främja uppkomsten av nya, hållbara arbetssätt, vilket även gynnar företagen”.

”Vår ambition är att vara i framkanten och jobba för nytänkande för en hållbar framtid. Det är oerhört glädjande att Fiskars Group som står för samma typ av värden som vi, vill vara med och stöda vår utbildning och forskning. Vi är oerhört tacksamma för det bidrag vi fått från dem och ser fram emot ett ännu tätare samarbete”, sade rektor Mona Forsskåhl.

”Jag vill varmt tacka Fiskars Group för donationen. Vår uppgift är att föra en ständig dialog med näringslivet så att vårt utbildningsutbud ska motsvara våra branschers behov”, sade Örjan Andersson, rektor och verkställande direktör på yrkeshögskolan Novia.

En viktig del av Fiskars Groups ansvarsarbete är att främja kreativitet och innovation. I fjol donerade bolaget 250 000 euro till Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur för att främja högkvalitativ design- och konstundervisning i Finland.

Medie- och investerarkontakter:
Maija Taimi, direktör för koncernkommunikation och samhällsansvar, tfn 020 439 5031, communications@fiskars.com

Fiskars Group gör vardagen extraordinär. Tillsammans med varumärkena i vår varumärkesfamilj, till exempel Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood, vill vi påverka människors liv på ett positivt och hållbart sätt. Våra produkter finns i fler än 100 länder och vi sysselsätter cirka 7 900 människor i över 30 länder. Mer information om oss på www.fiskarsgroup.com.