Fiskars Group stöder WWFs arbete för att skydda biologisk mångfald i Mekongområdet

Fiskars Group
16 december 2020 kl. 09:00 (EET)

Fiskars Group stöder Världsnaturfonden WWF i deras arbete för att skydda biologisk mångfald genom att bevara Mekongområdet i Sydostasien.

Genom Fiskars Groups historia har begåvade designers vänt sig till naturen för inspiration. Det är också från naturen företaget har hämtat det material som har behövts för att tillverka de ikoniska produkterna. Det har varit det första steget, den kreativa gnistan. Fiskars Groups fokus på hållbarhet  och vision att skapa en positiv och hållbar inverkan på vår livskvalitet innebär att företaget kan agera ansvarsfullt och ge tillbaka till naturen. Det är därför Fiskars Group stöder Världsnaturfonden WWF i deras ansträngningar att skydda och bevara naturen i Mekongområdet genom att donera 50 000 euro för arbete i området. Miljöfaktorer, inklusive avskogning samt handel och konsumtion av vilda djur, driver uppkomsten av pandemier såsom covid-19.

Det var våra medarbetare som tog initiativet till samarbetet med WWF. När vi övervägde hur vi kunde delta i arbetet för att minska risken för pandemier, kom naturens välbefinnande och biologiska mångfald upp. Vi vill stödja WWFs insatser för att skydda biologisk mångfald. Som företag vill vi vara en del av den globala kampen mot framtida pandemier och följa vår vision om att skapa en positiv och hållbar inverkan på vår livskvalitet”, säger Leni Valsta, direktör för hållbarhet på Fiskars Group.

Mekongområdet i Sydostasien är globalt ett av de mest kritiska områdena att bevara. Regionens skogar ligger spridda över sex länder – Kambodja, Laos, Myanmar, Thailand, Vietnam och Kina – och är en av de platser på jorden där den biologiska mångfalden är störst. De här skogarna är också avgörande för människors välbefinnande eftersom de förser lokala samhällen med mat, vatten och energi, samt spelar en viktig roll i arbetet för att minska och anpassa sig efter klimatförändringarna.

I tropiska skogar lever miljontals arter som bär på patogener. Så länge de här djuren har tillräckligt stora habitat för att hålla sig på säkert avstånd från civilisationen, innebär det inget problem för människan. WWF har kontor i Kambodja, Laos, Myanmar, Thailand och Vietnam. Det innebär att programmet för bevarande av Mekongområdet sker i samarbete med lokala samhällen, myndigheter, industrier och CSO-partners. Målet är att säkra en framtid där människors dagliga handlingar stöder bevarandet av biologisk mångfald och ett hållbart användande av naturens resurser.

Den galopperande förlusten av skogar och andra naturliga ekosystem i regioner runt om i världen förvärrar risken för pandemier, samt påskyndar klimatförändringarna och nedbrytningen av naturen. För att minska risken för framtida zoonotiska utbrott samarbetar WWF med regionala och nationella regeringar, civilsamhällen och privata sektorer i Mekongområdets för att skydda skogarnas livsmiljöer och de vilda djur som lever där, samt för att stoppa den olagliga handeln med vilda djur”, säger Alistair Monument, chef över bevarandeinsatser i Asien och Stillahavsområdet, WWF International.

Samarbetet med Fiskars Group hjälper oss att fortsätta våra tio år långa insats för att bevara naturens biologiska mångfald”, säger Liisa Rohweder, generalsekreterare, WWF Finland.

Tidigare i år tillkännagav Fiskars Group ett samarbete med WWF i Finland. Målet med samarbetet är att stödja den finländska naturens biologiska mångfald, samt bevara och förbättra naturliga ekosystem. Under det här partnerskapet kommer en del av B2B-försäljningen från kollektionerna Fiskars Recycled Scissors och Iittala Design Recycled glass doneras till WWF Finland för bevarande av biologisk mångfald i Finland. Samarbetet består av frivilliga arbetsevenemang, vilket är ett konkret sätt att skydda den biologiska mångfalden i landet och samtidigt öka medvetenheten om vikten av biologisk mångfald för planetens välbefinnande.

Mediekontakter:

Mer information om WWFs programmet i Mekongområdet: https://www.wwf.se/projekt/mekong/

Jenni Marsio
Fiskars Group
jenni.marsio@fiskars.com

Juuso Lautiainen
Partnerskapschef
WWF Finland
juuso.lautiainen@wwf.fi

Fiskars Groups vision är att ha en positiv och hållbar inverkan på vår livskvalitet. Våra varumärken Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood är närvarande i människors vardagsliv – i hemmet, i trädgården och i utelivet. Det här ger oss ett tillfälle att göra vardagen extraordinär, idag och för framtida generationer. Fiskars Group verkar i 30 länder och våra produkter finns tillgängliga i över 100 länder. Fiskars aktier noteras på Nasdaq Helsinki (FSKRS). Besök www.fiskarsgroup.com för mer information och följ oss på Twitter @fiskarsgroup.

WWF
WWF arbetar för en framtid där människan lever i harmoni med naturen. WWF kämpar för att skydda de mest hotade och unika arterna och livsmiljöerna på planeten och för att mänskligheten ska fördela jordens resurser rättvist och använda dem på ett hållbart sätt. Besök https://wwf.panda.org/  för mer information.