Fiskars Group tukee WWF:n työtä luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi Mekongin alueella

Fiskars Group
16.12.2020, klo 09:00 (EET)

Fiskars Group tukee WWF:n työtä luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi Kaakkois-Aasiassa Mekongin alueella.

Fiskars Groupin historian ajan luonto on ollut loppumaton inspiraation lähde yrityksen muotoilijoille ja tarjonnut raaka-aineita ikonisille tuotteille. Luonto on antanut aineksia muotoilijoiden mielikuvitukselle ja luovuudelle. Fiskars Groupin vastuullisuustavoitteiden ja vision mukaan haluamme toimia positiivisella ja kestävällä tavalla luonnon hyväksi, ja siksi Fiskars Group tukee 50 000 euron lahjoituksella Maailman luonnonsäätiön WWF:n työtä Mekongin alueen luonnon suojelemiseksi. Ympäristöön liittyvät tekijät, kuten metsäkato ja luonnonvaraisilla eläimillä käytävä kauppa, edistävät koronapandemian kaltaisten pandemioiden kehittymistä.

Aloite yhteistyöstä WWF:n kanssa tuli työntekijöiltämme. Luonnon hyvinvoinnin ja monimuotoisuuden säilyttäminen nousivat esiin, kun pohdimme yhdessä tapoja, joilla voimme osallistua ja vähentää tartuntariskejä tulevaisuudessa. Haluamme tukea WWF:n toimintaa luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi. Yrityksenä haluamme olla osa globaalia työtä tulevien pandemioiden ehkäisemiseksi, ja seurata visiotamme vaikuttaa positiivisella ja kestävällä tavalla ihmisten elämään”, toteaa Fiskars Groupin vastuullisuusjohtaja Leni Valsta.

Mekongin alue Kaakkois-Aasiassa on maailmanlaajuisesti yksi tärkeimmistä suojeltavista alueista. Alueen metsät jakautuvat kuuden valtion, Kambodžan, Laosin, Myanmarin, Thaimaan, Vietnamin ja Kiinan alueelle, ja se on luonnoltaan yksi maapallon monimuotoisimmista paikoista. Mekongin metsät ovat paikallisille yhteisöille tärkeä ravinnon, veden ja energian lähde, ja niillä on myös tärkeä merkitys ilmastonmuutoksen hidastamisessa ja siihen sopeutumisessa.

Tuhannet trooppisissa metsissä elävät eläinlajit kantavat ihmiselle vaarallisia taudinaiheuttajia. Tämä ei muodostu ongelmaksi, jos eläimillä on riittävästi elintilaa ja ne pystyvät elämään tarpeeksi kaukana sivilisaatioista. WWF:n Mekongin alueen suojeluohjelmasta vastaavat Kambodžan, Laosin, Myanmarin, Thaimaan ja Vietnamin toimistot tekevät yhteistyötä paikallisten yhteisöjen, hallitusten, teollisuusyritysten ja kansalaisjärjestöjen kanssa. Yhteistyössä tahot pyrkivät varmistamaan, että ihmisten päivittäisillä toimilla tuetaan luonnon monimuotoisuuden suojelua ja luonnonvarojen kestävää käyttöä.

Metsien ja muiden luonnonvaraisten ekosysteemien kiihtyvä väheneminen kaikkialla maailmassa lisää pandemiariskiä sekä nopeuttaa ilmastonmuutosta ja luonnon tuhoutumista. WWF:n Mekongin alueen suojeluohjelma pyrkii vähentämään zoonoosien eli eläimistä ihmisiin tarttuvien tautien syntyriskiä yhteistyössä paikallishallinnon, hallitusten, kansalaisyhteisöjen ja yksityissektorin yhteistyökumppanien kanssa. Tavoitteena on suojella metsien elinympäristöä ja villielämiä sekä lopettaa luonnonvaraisten eläinten laiton kauppa”, kertoo WWF:n Aasian ja Tyynenmeren alueen luonnonsuojelun ja ympäristövaikutuksien johtaja Alistair Monument.

Yhteistyö Fiskars Groupin kanssa tukee WWF:n vuosikymmeniä jatkunutta toimintaa luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Aiemmin tänä vuonna Fiskars Group kertoi ryhtyvänsä yhteistyöhön WWF Suomen kanssa Suomen luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi ja luonnonvaraisten ekosysteemien tilan kohentamiseksi. Yhteistyökumppanuuden puitteissa osa Fiskarsin kierrätyssaksien ja Iittalan kierrätyslasikokoelman yritysmyynnin tuotoista lahjoitetaan WWF Suomelle Suomen luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi. Lahjoituksella järjestetään talkoita, jotka ovat konkreettinen tapa suojella luonnon monimuotoisuutta Suomessa ja samalla lisätä tietoisuutta maapallon luonnon monimuotoisuuden merkityksestä ihmiskunnan hyvinvoinnille.

Lisätiedot medialle:
Lisätietoja WWF:n työstä Mekongin alueella: https://wwf.fi/alueet/mekong/

Jenni Marsio
Viestintäpäällikkö
Fiskars Group
jenni.marsio@fiskars.com

Juuso Lautiainen
Yritysyhteistyöpäällikkö
WWF Finland
juuso.lautiainen@wwf.fi

Fiskars Groupin visiona on vaikuttaa positiivisella ja kestävällä tavalla ihmisten elämään. Brändimme Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood ovat mukana ihmisten elämässä – niin kotona, puutarhassa kuin ulkona luonnossa. Pyrimme tekemään arjesta ainutkertaista tänään ja tulevaisuudessa. Toimimme 30 maassa, ja tuotteitamme on saatavilla yli 100 maassa. Fiskarsin osake on listattu Nasdaq Helsingissä (FSKRS). Lisätietoja löydät osoitteesta www.fiskarsgroup.com. Voit seurata meitä Twitterissä @fiskarsgroup.

WWF

WWF:n tehtävänä on pysäyttää luonnon köyhtyminen ja rakentaa tulevaisuus, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. WWF turvaa luonnon monimuotoisuutta hillitsemällä uusiutuvien luonnonvarojen käyttöä, saastuttamista ja ylikulutusta. Lue lisää: https://wwf.fi/.