Fiskars planerar att centralisera tillverkningen av klippande trädgårdsredskap till sin fabrik i Polen

21.3.2016 kl. 14.00 EET

Billnäs fabrik i Finland planeras att fokusera på saxar, yxor och snöredskap i fortsättningen

Fiskars siktar på att växa globalt samtidigt som bolaget fortsätter att förbättra sin verksamhet samt öka effektivitet och flexibilitet. Fiskars har för tillfället två tillverkningsenheter för trädgårdsverktyg – en i Finland och en i Polen. För att mera effektivt kunna tjäna sina globala kunder planerar Fiskars att centralisera tillverkningen av klippande trädgårdsverktyg till tillverkningsenheten i Polen samt omorganisera verksamheten i Billnäs för att fokusera på yxor, saxar och snöredskap.

”Vi fortsätter att utveckla vår tillverkning och strävar efter ökad konkurrenskraft på den globala marknaden genom att öka våra kompetenser och minska komplexitet i vår leveranskedja. Målet med de ändringarna som nu planeras är att centralisera vår kompetens inom trädgårdsverktyg vid en fabrik och säkerställa konkurrenskraftig tillverkning vid båda fabrikerna i framtiden. De ändringarna som nu planeras estimeras att minska mängden arbete vid fabriken i Billnäs. Vi är hängivna till att stödja våra anställda under de eventuella förändringarna,” säger Risto Gaggl, direktör, leveranskedjan på Fiskars.

På grund av dessa planer kommer samarbetsförhandlingar om omorganiseringen verksamheten i Billnäs den 29.3.2016. Förhandlingarna omfattar totalt 286 anställda i Billnäs. Den möjliga bestående minskningen i antalet anställda beräknas beröra högst 107 anställda.

Dessa planer är ett led i omstruktureringsprogrammet Supply Chain 2017 som siktar på förbättrad konkurrenskraft inom koncernens produktionsverksamhet och distributionsnätverk.

Ytterligare information:
Maija Taimi, chef för koncernkommunikation, tfn +358 204 39 5031, communications@fiskars.com

Fiskars – århundraden av stolthet och passion för design. Varje dag.
Fiskars grundades år 1649 i Fiskars Bruk och är idag en ledande leverantör av konsumentprodukter med globalt ansedda varumärken som Fiskars, Iittala, Gerber, Wedgwood och Waterford. Med ikoniska produkter, starka varumärken och global ambition är Fiskars mål att berika människors liv i hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter är tillgängliga i mer än 100 länder och företaget sysselsätter cirka 9 000 människor i 30 länder. Fiskars är noterat på Nasdaq Helsingfors. www.fiskarsgroup.com