Fiskars utser Kari Selkälä till fastighetsdirektör

Fiskars Oyj Abp                                     Pressmeddelande                       22.4.2014

Fiskars har utsett Kari Selkälä till direktör för Fiskars Fastigheter från och med 2.6.2014. Selkälä kommer till Fiskars från Urheiluopisto Kisakeskus där han fungerar som verkställande direktör. Han har även tidigare varit verkställande direktör för Adecco och Levi Spirit Service Center samt marknadsföringsdirektör för Restel Hotel Group Oy.

”Fiskars firar i år sitt 365-årsjubileum, och jag är mycket glad över att få välkomna Kari Selkälä som direktör för Fiskars Fastigheter till vars ansvar hör företagets födelseort, Fiskars Bruk. Selkälä hämtar till Fiskars stark kompetens inom företagsledning från turistsektorn, vilket är viktigt för utvecklingen av Fiskars Bruk också som turistmål”, säger Fiskars strategidirektör Max Alfthan.

”Jag är mycket entusiastisk över mina nya utmaningar på Fiskars. För mig, står Fiskars för hög kvalitet, hållbar utveckling och ikoniska produkter. Jag ser fram emot ett fruktbart samarbete med alla parter som har intresse för brukets hållbara utveckling – inte enbart som en hem eller arbetsort utan också som ett turistmål”, kommenterar Kari Selkälä.

Fiskars Fastigheter ansvarar för att leda och utveckla fastigheter som används av gruppen för tillverkning eller kommersiella ändamål samt koncernens övriga fastighetstillgångar, inklusive de skogar som ägs av koncernen. Fiskars Bruk, företagets födelseort, är den mest kända delen i Fiskars Fastigheters portfölj och har blivit ett internationellt känt center för finsk design och konst.

Ytterligare information:

Kommunikationsdirektör Anu Ilvonen, tfn. +358 204 39 5446

Fiskars 365 – Århundraden av stolthet och passion för design. Varje dag.
Fiskars grundades år 1649 i Fiskars Bruk och är idag en ledande leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter säljs i mer än 60 länder och hjälper att lösa vardagliga problem och göra olika sysslor i hemmet, trädgården och ute i det fria lättare och roligare världen över – tack vare sin överlägsna design och funktionalitet. Fiskars är noterat på NASDAQ OMX Helsinki och gruppens omsättning var 799 milj. euro år 2013. Koncernens internationella varumärken är Fiskars, Iittala och Gerber. www.fiskarsgroup.com/365