Iittalas butiksnätverk i Japan expanderar till Kansai-området

Fiskars Oyj Abp       Pressmeddelande           26 april 2013

Fiskars har expanderat Iittala-butiksnätverket i Japan till Kansai-området, som är det näst mest bebodda området i landet. En butik i Kobe öppnades nyligen, och den första flaggskeppsbutiken utanför Tokyo-området invigdes idag i Osaka.

Den nya nästan 100m2 stora Iittala flaggskeppsbutiken i Osaka är belägen i Grand Front Osaka, ett nytt affärs- och underhållningskomplex byggd i samband med Umeda metrostationen som besöks av 2,5 miljoner personer per dag. Området är en av de mest populära affärs- och handelsdistrikt i Osaka.

Fiskars firade fem lyckade år av detaljhandel under varumärket Iittala i Japan förra året och utöver de två nya butikerna i Kansai-området finns det idag 19 Iittala-butiker och butikavdelningar i Tokyo området.

”Iittala fortsätter vara populärt i Japan och vi är mycket stolta över att breda på varumärkets fotspår. Vår strategi att bygga upp en stark närvaro i Tokyo har varit mycket framgångsrik och vi kan nu bygga vidare på detta när vi expanderar till andra områden i Japan” säger Jakob Hägerström, direktör för Säljregion Norr EMEA.

Expansionen av Iittalas detaljhandelsnätverk i Japan är en del av Fiskars strategi att växa utanför de nordiska marknaderna och bli ett globalt ledande konsumentproduktföretag för skandinavisk design. Fiskars ställning i Japan stärktes betydligt av förvärvet av Royal Copenhagen i januari 2013. Royal Copenhagen betraktas vara ett av de ledande varumärkena för högkvalitets serviser i Japan med ungefär 50 lokala butiker och butiksavdelningar.

Ytterligare information:
Jakob Hägerström, direktör, Säljregion Norr EMEA, tel. +358 20 439 5452
Anu Ilvonen, kommunikationsdirektör, tel. +358 20 439 5446

Fiskars är en ledande global leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Koncernen har en stark portfölj av ansedda internationella varumärken, inklusive Fiskars, Iittala och Gerber. Fiskars grundades år 1649 och är Finlands äldsta företag. Koncernens aktier är föremål för handel på NASDAQ OMX Helsinki. Fiskars omsättning var 748 milj. euro år 2012 och företaget hade cirka 4 100 anställda i över 20 länder. www.fiskarsgroup.com.