Utställningen Orange – and more: en eloge åt Fiskamin-kärlen

Fiskars Oyj Abp Pressmeddelande 3.4.2014

När Finlands äldsta företag Fiskars firar 365-årsjubileum är det dags att ta en titt också på närhistoria. I Designmuseet Arabia Gallerien öppnas 4.4.2014 utställningen Orange – and more som lyfter fram kärlserien Fiskamin, som Fiskars skapade på 60-talet. Utställning firar det som är nyskapande – och färgen som erövrade världen.

Ibland kommer det ett årtionde vars påverkan sträcker sig långt in i framtiden. 1960-talets omvälvningar genomsyrade allt, från politik och klädsel till familjeplanering och populärmusik. Designen förändrades också. En av de mest grundläggande ändringarna på 60-talet gällde tillverkningen av föremål och möbler. Det som tände gnistan var ett nytt material: plast.

”Vårt bolags historia består av många fina berättelser, och en av dem är Fiskamins uppkomst. Kärlen vittnar om en stor brytning och dess betydelse bara växer i takt med att åren går. Jag ser det som en vattenledare och som ett avgörande steg på väg mot dagens Fiskars, ett globalt konsumentproduktbolag. 60-talet var en väldigt inspirerande period och en tid som vi kan bygga vidare på idag och i framtiden”, säger Fiskars strategidirektör Max Alfthan.

I början på 1960-talet var Fiskars en redskapsproducent som i synnerhet var bra på metall. Men bolaget var ivrig för att experimentera och Fiskars formgivare var bland de första att ta sig an det nya materialet. Under ledning av bolagets chefsdesigner Olof Bäckström började man undersöka vad man kunde göra av plast. Formgivarna Gittan Landström (senare Kokko) och Mattias Ingman fick i uppdrag att skapa en ny slags servis i melamin: Fiskamin. Serien bidrog på sitt sätt till att skapa Fiskars mest kända produkt, den ikoniska Fiskarssaxen med orange handtag.

”Produkter som blir klassiker är unika genom att de obehindrat rör sig i tid och rum. Vi fascineras av tanken på hur Fiskamin-serien skulle se ut idag om produktionen hade fortsatt oavbrutet, som Fiskarssaxen”, säger Fiskars varumärkes- och konceptchef för Fiskars produkter för köket, Ia Adlercreutz, som är kurator för utställningen tillsammans med utställningsarkitekt Linda Bergroth.

Inspirationen till utställningen Orange – and more kom från Fiskamin-samlaren Mikko Aaltos bok Färgernas födelse, som berättar om Fiskamin-kärlen ur en samlares perspektiv. Bilderna i boken är av Philippe Gueissaz.

Utställningen Orange – and more pågår 4.4–1.6.2014 (ti–fre kl. 12–18, lö–sö kl. 10-16) på Designmuseet Arabia, Tavastvägen 135 A, Helsingfors. Designmuseet Arabia och Arabias galleri är en del av Designmuseet. www.designmuseum.fi

Mer information om utställningen:
Ia Adlercreutz, varumärkes- och konceptchef för Fiskars köksprodukter, tfn. +358 204 39 5017

Bilder av Fiskamin-produkter finns på Fiskars-koncernens webbplats på sidan www.fiskarsgroup.com/sv/media/bild-bank

Fiskamin

I Fiskamin-serien ingick hela 130–150 olika delar i olika storlekar, från små äggkoppar till stora skålar. Melamin kärlen var lätta att använda och formspråket var avskalat modernt. Fiskamin-kärlen finns veterligen i tio olika färger samt några specialfärger. De vanligaste färgerna var orange, röd, limegrön och vit.

Kärlen i Fiskamin-serien var vardagsdesign när den var som bäst. Marmeladiburken väckte till frukost, kaffemuggen piggade upp under pauser och tallrikarna kunde man ta med sig hemifrån till stugan. Fiskaminerna var en vanlig syn på scoutläger, campingplatser och fiskefärder. Konsertbesökare i Finlandiahuset i Helsingfors fick avnjuta sina pausbakelser från vita Fiskamin-assietter som hade formgetts just för det ändamålet.

Fiskars 365 – århundraden av stolthet och passion för design. Varje dag.

Firskars grundades år 1649 i Fiskars Bruk och är idag en ledande leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter säljs i mer än 60 länder och hjälper att lösa vardagliga problem och göra olika sysslor i hemmet, trädgården och ute i det fria lättare och roligare världen över – tack vare sin överlägsna design och funktionalitet. Fiskars är noterat på NASDAQ OMX Helsinki och gruppens omsättning var 799 milj. euro år 2013. Koncernens internationella varumärken är Fiskars, Iittala och Gerber. www.fiskarsgroup.com/365