Fiskars firar 100-årigt Finland genom en gåva av naturens frid

23.9.2016 kl. 11.00 EET

Fiskars firar 100-årigt Finland genom en gåva av naturens frid

Nästa år firar Finland sin 100-årsdag. Fiskars är en av Finland 100-projektets officiella samarbetspartners. Som ett led i partnerverksamheten ger Fiskarskoncernen en gåva av stilla natur till finländarna och till Finlandsvänner världen över genom att överlåta Dagmarsparkens område i natursköna Källviken till Finland för hundra år.

Fiskarskoncernen har långa anor i fråga om att äga skog och skogsvård: trä har varit en viktig råvara för bruksindustrin. Affärsverksamheten inom Fiskars har förändrats under seklens gång, men rötterna finns i Fiskars Bruk, där företaget fick sin början år 1649, och Fiskars arv lever kvar i dagens Västnyland.

I natursköna Källviken i Raseborg har koncernen ett mark- och vattenområde på cirka 40 hektar. I Källviken finns såväl artrik finländsk skog som naturliga sandstränder, skärgårdsklippor och hav. Där porlar också den kulturhistoriskt värdefulla Dagmarskällan, vars exceptionellt klara vatten vederkvicker den som rör sig i området och erbjuder en ren naturupplevelse.

Parkområdet kommer att iståndsättas och dess skönhet dokumenteras i en virtuell helhet

Fiskars vill ge så många som möjligt tillfälle att uppleva naturens lugn och inspiration. Bolaget överlämnar området i Källviken till Finlands bruk för hundra år från och med augusti 2017 mot en nominell hyra på en euro per år hundra dagar före Finlands 100-årsdag.

Innan överlämningen iståndsätter Fiskars naturstigarna, båtbryggan och omgivningen kring Dagmarskällan i Källviken så att besökare, friluftsmänniskor, båtgäster och resenärer lätt och behagligt kan röra sig i parkområdet samtidigt som man värnar om den värdefulla skogsbotten. Fiskars personal kommer under det närmaste året att delta i arbetet med att iståndsätta området, i enlighet med Statsrådets kanslis tema för jubileumsåret ”Tillsammans”.

”I Källviken kan folk inspireras av naturen, precis som våra formgivare har gjort i alla decennier. Naturen sträcker ut sig omkring besökaren i all sin ståtliga skönhet och ger en idé om var många av våra designers ikoniska föremål har fått sin början”, säger Fiskars verkställande direktör Kari Kauniskangas.

”Naturen är fortfarande en viktig inspirationskälla för oss på Fiskars. Vi tror på hållbar design och våra formgivare skapar fungerande, enkla och tidlösa föremål som håller till och med från generation till generation.”

Fiskars ansöker också av Nylands NTM-central om att området officiellt ska betecknas som naturskyddsområde. Genom fredningsregler för området strävar man efter att se till att Källviken även i framtiden bevaras som ett givande historiskt, kulturellt, natur- och rekreationsmål. Bolaget har kommit överens om att området underställs Forststyrelsen för 100 år.

”Gåvan är även riksomfattande unik i Forststyrelsens historia; aldrig tidigare har en privat aktör donerat ett så har historiskt betydelsefullt område i Forststyrelsens besittning”, säger Jere Rauhala, fältchef på Forststyrelsen.

Källviken kan man också besöka virtuellt efter att platsen dokumenteras i 360 grader genom virtual reality- eller VR-teknologi. Under jubileumsåret kommer man under en turné att kunna besöka Källviken virtuellt med hjälp av VR-hjälmar. Turnédtabellen kommer att uppdateras på Fiskars Finland 100-webbplats www.suomi100.fiskarsgroup.com, som öppnas 20.10.2016.

Begränsat parti unik design ingår i jubileumsårets produktsortiment

Förutom med Dagmarsparken firar Fiskars Finland 100 år genom att lansera en 100-årskollektion som kombinerar gångna decennier, hållbar design och mönster som blivit kära och viktiga samt färger och former som andas Finland.

”Jubileumsårets kollektion består av 45 specialprodukter från Fiskars, Iittala, Arabia och Hackman. Alla produkter finns i en begränsad upplaga och de säljs endast under år 2017. Vi är stolta över att få fira vårt hemland med tidlös design och unika produkter”, säger Pekka Salmi, chef för försäljningen i Finland och för Fiskars Finland 100-projekt.

Mer information:

• Chef för koncernkommunikation och samhällsansvar Maija Taimi,
    maija.taimi@fiskars.com, tfn 0204 39 5031
  • Försäljningschef Finland och chef för Fiskars Finland 100-projektet Pekka Salmi, pekka.salmi@fiskars.com, tfn 0204 39 5044

INBJUDAN TILL PRESSKONFERENS

Fiskars publicerar och presenterar sin Finland 100-produktkollektion och ger bakgrundsinformation om sin gåva till Finland på en presskonferens på Fiskars Campus (Tavastvägen 135A) torsdagen 20.10.2016, kl. 9–11. Anmälan till presskonferensen senast 11.10: viestinta.pr@fiskars.com

Hjärtligt välkomna!

Mer information om pressträffen:
Kommunikations- och PR-chef Lotta Lappalainen, lotta.lappalainen@fiskars.com, tfn 040 547 3119

Fiskars – århundraden av stolthet och passion för design. Varje dag.
Fiskars grundades år 1649 i Fiskars Bruk och är idag en ledande leverantör av konsumentprodukter med globalt ansedda varumärken som Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood. Med ikoniska produkter, starka varumärken och global ambition är Fiskars mål att berika människors liv i hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter är tillgängliga i mer än 100 länder och företaget sysselsätter cirka 8 700 människor i 30 länder. Fiskars är noterat på Nasdaq Helsingfors. www.fiskarsgroup.com