Fiskars juhlii 100-vuotiasta Suomea lahjoittamalla luonnonrauhaa

23.9.2016 klo 11.00 EET

Fiskars juhlii 100-vuotiasta Suomea lahjoittamalla luonnonrauhaa

Suomi juhlii ensi vuonna 100-vuotispäiviään. Fiskars on yksi Suomi 100 -hankkeen virallisista yhteistyökumppaneista. Osana kumppanuutta Fiskars-konserni lahjoittaa suomalaisille ja Suomen ystäville luonnonrauhaa ja luovuttaa Suomelle Källvikenistä luonnonkauniin Dagmarin puistoalueen sadaksi vuodeksi.

Fiskars-konsernilla on pitkät perinteet metsänomistuksessa ja -hoidossa: puu on ollut tärkeä raaka-aine ruukkiteollisuudelle. Fiskarsin Ruukista vuonna 1649 alkunsa saaneen yhtiön liiketoiminta on vuosisatojen aikana muuttunut, mutta perintö elää edelleen läntisellä Uudellamaalla.

Läntisellä Uudellamaalla Källvikenissä sijaitsee noin neljänkymmenen hehtaarin kokoinen yhtiön omistama maa- ja vesistöalue. Luonnonkauniissa Källvikenissä yhdistyvät lajistoltaan monimuotoinen suomalainen metsä, luonnonhiekkarannat, saariston kalliot ja meri. Källvikenissä pulppuaa myös kulttuurihistoriallisesti arvokas Dagmarin lähde, jonka poikkeuksellisen kirkas vesi virkistää luonnossa liikkujaa ja tarjoaa puhtaan luonnon elämyksen.

Puistoalue kunnostetaan ja sen kauneus dokumentoidaan virtuaalielämykseksi

Fiskars haluaa tuoda luontoympäristön rauhoittumisen ja inspiroitumisen lähteenä mahdollisimman monen ulottuville. Yhtiö luovuttaa Källvikenistä alueen käyttöön Suomelle elokuussa 2017 seuraavaksi sadaksi vuodeksi, nimellisellä euron vuosivuokralla, sata päivää ennen Suomen 100-vuotispäivää.

Ennen alueen luovutusta Fiskars kunnostaa Källvikenin alueen luontopolut, venelaiturin ja Dagmarin lähteen ympäristön siten, että retkeilijöiden, ulkoilijoiden, veneilijöiden ja matkailijoiden olisi helppoa ja mukavaa liikkua puistossa sen arvokasta metsäpohjaa säästäen. Fiskarsin henkilöstö osallistuu seuraavan vuoden aikana kunnostustalkoisiin Valtioneuvoston kanslian juhlavuoden teeman ”Yhdessä” mukaan.

”Källvikenissä ihmiset voivat inspiroitua luonnosta, aivan kuten muotoilijamme ovat tehneet läpi vuosikymmenten. Luonto levittäytyy vierailijan ympärille jylhässä komeudessaan ja tarjoaa ajatuksen siitä, mistä monen muotoilijamme ikoniset esineet ovat saaneet alkunsa”, sanoo Fiskarsin toimitusjohtaja Kari Kauniskangas

”Luonto on fiskarslaisille edelleen tärkeä inspiraationlähde. Uskomme kestävään muotoiluun ja suunnittelijamme luovat toimivia ja ajattomia esineitä, jotka kestävät jopa sukupolvelta toiselle.”

Fiskars hakee Uudenmaan ELY-keskukselta alueen muodostamista viralliseksi luonnonsuojelualueeksi. Alueelle laadittavilla rauhoitussäännöillä pyritään säilyttämään alue jatkossakin antoisana historia-, kulttuuri-, luonto- ja virkistyskohteena. Metsähallituksen kanssa on sovittu alueen siirrosta sen hallintaan 100 vuodeksi.

”Lahja on valtakunnallisesti ainutkertainen myös Metsähallituksen historiassa; koskaan aiemmin ei yksityinen taho ole luovuttanut vastaavaa historiallisesti arvokasta aluetta Metsähallituksen hallinnoitavaksi”, sanoo Metsähallituksen kenttäpäällikkö Jere Rauhala.

Källvikeniin voi tehdä myös virtuaalimatkan, kun paikasta dokumentoidaan VR (virtual reality) -teknologialla 360-video. Juhlavuoden aikana VR-elämys kiertää ympäri Suomea, ja tuo Källvikenin luonnonrauhan kaikkien koettavaksi virtuaalilasien välityksellä. Kiertueen aikataulu päivittyy Fiskars Suomi 100 -sivustolle www.suomi100.fiskarsgroup.com, joka aukeaa 20.10.2016.

Juhlavuoden tuotekokoelmassa rajoitettu erä ainutlaatuista designia

Dagmarin puiston lisäksi Fiskars juhlistaa 100-vuotiasta Suomea tuomalla markkinoille juhlavuoden tuotekokoelman, jossa menneet vuosikymmenet, kestävä design, rakkaiksi ja merkityksellisiksi muodostuneet kuviot ja suomalaista sielunmaisemaa sykähdyttävät värit ja muodot tulevat esille.

”Juhlavuoden kokoelma koostuu 45 erikoistuotteesta Fiskarsilta, Iittalalta, Arabialta ja Hackmanilta. Kaikkia tuotteita on saatavilla rajoitettu määrä, ja ne ovat myynnissä ainoastaan vuoden 2017 aikana. Olemme ylpeitä voidessamme juhlistaa kotimaatamme ajattomalla designilla ja ainutlaatuisilla tuotteilla”, sanoo Suomen myynnin ja Fiskarsin Suomi 100 -hankkeen johtaja Pekka Salmi.

Lisätietoja:

• Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Maija Taimi, maija.taimi@fiskars.com, puh. 0204 39 5031
  • Suomen myynnin ja Fiskarsin Suomi 100 -hankkeen johtaja Pekka Salmi, pekka.salmi@fiskars.com, puh. 0204 39 5044

KUTSU LEHDISTÖTILAISUUTEEN

Fiskars julkistaa ja esittelee juhlavuoden 2017 Suomi 100 -tuotekokoelmansa ja taustoittaa lahjaa Suomelle lehdistötilaisuudessa Fiskars Campuksella (Hämeentie 135A) torstaina 20.10.2016 klo 9–11. Ilmoittaudu tilaisuuteen 11.10. mennessä: viestinta.pr@fiskars.com

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja tilaisuudesta:
Viestintä- ja PR-päällikkö Lotta Lappalainen, lotta.lappalainen@fiskars.com, puh. 040 547 3119

Fiskars – vuosisatojen ylpeys ja innostus muotoilusta. Joka päivä.
Fiskarsin Ruukissa vuonna 1649 alkunsa saanut Fiskars on kasvanut kansainväliseksi yhtiöksi, joka tarjoaa johtavia kuluttajatuotteita ja jonka brändejä ovat mm. Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood. Fiskarsilla on ikonisia tuotteita, vahvoja tuotemerkkejä ja maailmanlaajuinen tavoite rikastuttaa ihmisten elämää niin kotona, puutarhassa kuin ulkoillessa. Fiskarsin tuotteita on saatavilla yli 100 maassa ja yritys työllistää noin 8 700 henkilöä 30 maassa. Fiskars on listattu Nasdaq Helsingissä. www.fiskarsgroup.com