Fiskars förstärker sin säljorganisation i Sverige – utser Per Sjödell till landschef

Fiskars Oyj Abp             Pressmeddelande    15.8.2012

Fiskars fortsätter att förstärka sin säljorganisation och har utsett Per Sjödell till ny landschef för Fiskars Sverige. Han kommer närmast från Pocket Shop AB, där han var verkställande direktör. Per Sjödell har en gedigen bakgrund inom marknadsföring, försäljning och affärsutveckling på flera olika kända företag.

Han har tidigare varit landschef för GANT Sweden AB samt global chef för detaljhandel och marknadsföring på GANT AB. Han har dessutom varit global marknadsföringschef för H&M AB. Som landschef för Fiskars Sverige rapporterar Per direkt till Jakob Hägerström, direktör för säljregionen Norr.

”Fiskars har en tydlig ambition att växa och vi bygger en stark säljorganisation som kan sälja hela sortimentet och skapa nya affärstillfällen inom varje marknad. Sverige är en av Fiskars viktigaste marknader och Per kommer att bidra både med erfarenheter från internationella affärer i konsumentvarubranschen och med gedigna kunskaper om det svenska handelsklimatet”, säger Jakob Hägerström, direktör, Fiskars säljregionen Norr.

”Det är roligt att komma till Fiskars och jag ser fram emot att jobba med den starka varumärkesportföljen och ytterligare förbättra distributionen på den svenska marknaden. Jag är väldigt imponerad över den strategiska plattformen, den nya organisationen och de långsiktiga målen Fiskars-teamet satt upp och ser fram emot att bidra till att förverkliga planerna för Sverige”, säger Per Sjödell.

Som marknadsledare i Norden inom sitt område erbjuder Fiskars flera ansedda varumärken, t.ex. Fiskars, Iittala, Rörstrand och Hackman. Fiskars Sverige erbjuder sina kunder ett brett sortiment av produkter med skandinavisk design via sina 28 Iittala-butiker, outlets och avdelningar samt genom olika grossistkanaler. Fiskars och Hackmans köksprodukter har en stark position i Sverige och Fiskars är marknadsledande inom trädgårdshandredskap i Sverige.

Ytterligare information:

Jakob Hägerström, direktör, säljregionen Norr, tel. +358 204 39 5452
Per Sjödell, tel +46 709 16 1410

Fiskars är en ledande global leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Koncernen har en stark portfölj av ansedda internationella varumärken, inklusive Fiskars, Iittala och Gerber. Fiskars grundades år 1649 och är Finlands äldsta företag. Koncernens aktier är föremål för handel på NASDAQ OMX Helsinki. Fiskars omsättning år 2011 var 743 milj. euro och företaget har cirka 3 400 anställda i över 20 länder. www.fiskarsgroup.com