Fiskars öppnar internationell webbshop för att stärka distributionen av hemprodukter

Fiskars Oyj Abp            Pressmeddelande                    30.10.2012

Fiskars stärker distributionen av hemprodukter genom att idag öppna en internationell webbshop för varumärket Iittala. Den nya, engelskspråkiga webbplatsen iittala.com erbjuder den internationella publiken både Iittalas starka tradition och möjligheten att shoppa produkter online. Iittala har drivit en webbshop i Finland redan under fem år.

Webbshopen är en del av Iittalas och hela Fiskarskoncernens mål att växa utanför Norden och bli ett ledande bolag för konsumentprodukter inom skandinavisk design. Den nya kanalen ger konsumenterna flexibel tillgång till Iittalas omfattande produktsortiment dygnet runt oberoende av var de bor, vilket stöder Iittalas växande försäljningsnätverk omkring i världen.

”Webbshopen och den förnyade Iittala-webberfarenheten ger konsumenter runtom i Europa möjligheten att bli en del av ett samfund av lika tänkande personer, som uppskattar tidlös design. Den nya kanalen tillåter allt fler konsumenter att ta del av Iittalas unika arv samt förtroende för hållbara föremål som erbjuder en stor mängd av kombinationer. Via den engagerande varumärkessajten och de sociala medierna kan vi erbjuda konsumenterna information och idéer vid sidan av möjligheten att handla, samt inspirera dem att skapa individuella och unika stunder i sin vardag”, berättar direktör Päivi Paltola-Pekkola som ansvarar för Iittala-varumärket.

I det första skedet drivs Iittala-webbshopen på engelska och med europriser i sex länder: Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Danmark och Storbritannien. Försäljningen utvidgas stegvis till nya länder i Europa samt genom att utvidga sortimentet att omfatta även andra av Fiskars hemvarumärken.

www.iittala.com.

Ytterligare information:
Päivi Paltola-Pekkola, direktör, affärsenheten Boende, +358 204 39 5118

Fiskars är en ledande global leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Koncernen har en stark portfölj av ansedda internationella varumärken, inklusive Fiskars, Iittala och Gerber. Fiskars grundades år 1649 och är Finlands äldsta företag. Koncernens aktier är föremål för handel på NASDAQ OMX Helsinki. Fiskars omsättning år 2011 var 743 milj. euro och företaget har cirka 3 400 anställda i över 20 länder. www.fiskarsgroup.com.