Fiskars Oyj Abp stänger tillfälligt sina affärer i Finland, inleder samarbetsförhandlingar

30.3.2020 kl 09.00 (EEST)

Koronavirusepidemin påverkar människors vardag och inverkar negativt på konsumentefterfrågan på Fiskars centrala marknader. De anställdas och kundernas hälsa och välmående är av högsta prioritet för bolaget. Fiskarskoncernen har beslutit att temporärt stänga sina affärer i Finland. Försäljningen i e-handeln fortsätter normalt.

På grund av ekonomiska och produktionsorsaker inleder Fiskars samarbetsförhandlingar i Finland för temporära permitteringar. De planerade temporära permitteringarna skulle räcka högst 90 dagar och berör personalen i butiker, fabriker och distributionscenter i Finland. Permitteringarna berör totalt 740 anställda.

Fiskars fortsätter att överväga alla åtgärder för att minimera den negativa finansiella inverkan av koronavirusepidemin. Situationen varierar per land, affärer och fabriker har temporärt stängts också i andra länder, och i vissa länder har verksamheten i affärer och fabriker återupptagits.

Jaana Tuominen

Media och investerarkontakter:
Koncernkommunikation, tfn +358 204 39 5031, communications@fiskars.com

Fiskars Groups vision är att ha en positiv och hållbar inverkan på vår livskvalitet. Våra varumärken Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood är närvarande i människors vardagsliv – i hemmet, i trädgården och i utelivet. Det här ger oss ett tillfälle att göra vardagen extraordinär, idag och för framtida generationer. Fiskars Group sysselsätter cirka 7,000 människor i 30 länder och våra produkter finns tillgängliga i över 100 länder. Fiskars aktier noteras på Nasdaq Helsinki (FSKRS). Besök www.fiskarsgroup.com för mer information och följ oss på Twitter @fiskarsgroup.