Samarbetsförhandlingarna på Fiskars Billnäs enhet avslutades

Fiskars Oyj Abp                                         Pressmeddelande                            22.5.2012

De samarbetsförhandlingar som inleddes på Fiskars Billnäs enhet den 10 april 2012 har avslutats. Syftet med samarbetsförhandlingarna var att utveckla verksamhetsmodellen på enheten som hör till trädgårdsaffärsverksamheten, så att företaget snabbare än tidigare ska kunna reagera på förändringar och flexiblare svara på säsongsväxlingar och kraven från den internationella verksamhetsmiljön.

Totalt 409 anställda på Billnäs fabrik omfattades av samarbetsförhandlingarna och den eventuella personalminskningen bedömdes vara högst 95 personer. Förhandlingarna har nu resulterat i att personalen minskas med sammanlagt 68 anställda. En del av arbetsförhållande avslutas genom pension. Fiskars stöder de anställda som sägs upp och hjälper dem att hitta nya arbetsplatser.

Tilläggsuppgifter:
Juri Aapola, fabrikchef, Tel. +358
50 567 5903

Fiskars är en ledande global leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Koncernen har en stark portfölj av ansedda internationella varumärken, inklusive Fiskars, Iittala och Gerber. Fiskars grundades år 1649 och är Finlands äldsta företag. Koncernens aktier är föremål för handel på NASDAQ OMX Helsinki. Fiskars omsättning år 2011 var 743 milj. euro och företaget har cirka 3 400 anställda i över 20 länder. www.fiskarsgroup.com