Fiskars-konserni on saattanut päätökseen Georg Jensenin yritysoston

1.10.2023 klo 11.15

Fiskars-konserni on saattanut päätökseen Georg Jensenin yritysoston

Fiskars-konserni on saattanut tänään 1. lokakuuta 2023 päätökseen maineikkaan tanskalaisen luksuslifestylebrändi Georg Jensenin oston hankkimalla 100 % Georg Jensen Investment ApS:n osakkeista. Yritysosto julkistettiin 14. syyskuuta 2023.

Osakkeista maksettava kauppahinta ilman velkoja ja käteisvaroja (enterprise value) oli 155 miljoonaa euroa[1] (165 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria), jota oikaistaan hankitun liiketoiminnan kaupantoteutumishetken kassavaroihin, velkoihin ja käyttöpääomaan perustuvilla erillä. Velaton kauppahinta (enterprise value) vastaa arvostuskerrointa 9.5 viimeisen 12 kuukauden käyttökatteella laskettuna sekä arvostuskerrointa 4.7, jos huomioidaan odotettujen arviolta 18 miljoonan euron kustannussynergioiden vaikutus sekä integraatiokustannukset. Kauppa rahoitettiin lainalla.

Fiskars-konserni raportoi Georg Jensenin liiketoiminnan osana Vita-liiketoiminta-aluetta 1. lokakuuta 2023 alkaen. Fiskars-konsernin nykyisessä 5.7.2023 julkaistussa tulosohjeistuksessa vuodelle 2023 ei ole otettu huomioon yrityskaupan vaikutusta yhtiön vertailukelpoiseen EBITiin vuonna 2023. Fiskars-konserni tekee perusteellista arviointia Georg Jensenin kirjanpitoperiaatteista ja viimeistelee hankintamenolaskelman nyt kun kauppa on saatettu päätökseen. Fiskars-konserni kertoo kaupan mahdollisista vaikutuksista vuoden 2023 tulosohjeistukseen, kun perusteltu arvio asiasta voidaan tehdä. Fiskars-konserni kuitenkin ennakoi kaupan hankintamenolaskelman vaikuttavan negatiivisesti tulosohjeistukseen.

Nathalie Ahlström

Lisätietoja:

Lisätiedot medialle: Mediasuhteet, press@fiskars.com, Puh. +358 40 553 3151
Lisätiedot sijoittajille ja analyytikoille: Essi Lipponen, sijoittajasuhdejohtaja, puh. +358 40 829 1192

Fiskars Group lyhyesti

Fiskars Group (FSKRS, Nasdaq Helsinki) on globaali yhtiö, jonka designvetoiset brändit ovat läsnä kodeissa, puutarhoissa ja ulkoillessa. Brändeihimme kuuluvat muun muassa Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Moomin Arabia, Waterford ja Wedgwood. Brändimme ovat läsnä yli 100 maassa ja meillä on noin 350 omaa liikettä. Henkilöstöä meillä on lähes 7 000 ja vuonna 2022 liikevaihtomme oli 1,2 miljardia euroa.

Meitä yhdistää tavoitteemme luoda edistyksellistä muotoilua, joka tekee arjesta ainutkertaista. Vuodesta 1649 lähtien olemme suunnitelleet ajattomia, toimivia ja kauniita tuotteita, edistäen samalla innovaatioita ja kestävää kasvua.

Lue lisää: http://www.fiskarsgroup.com/fi

[1] Kauppahinta on tässä tiedotteessa muunnettu euroiksi 22.9.2023 USD/EUR-kurssilla 1.0647. Valuuttakurssivaihtelun aiheuttamat vaikutukset suojattiin.