Fiskars valittu vuoden brändinrakentajaksi Suomessa

Fiskars Oyj Abp             Lehdistötiedote              14.9.2012

Suomen Mainostajien Liitto on valinnut Fiskarsin Vuoden 2012 Brändinrakentajaksi. Perusteluissaan Mainostajien Liitto toteaa Fiskarsin olevan vahva, perinteikäs brändi, joka on tunnettu ja arvostettu niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Tunnettuus ja arvostus perustuvat pitkälti muotoiluun, jossa yhdistyvät saumattomasti käytännöllisyys ja estetiikka.

”Olemme iloisia saamastamme tunnustuksesta. Fiskars-brändin menestys perustuu vuosikymmeniä tehtyyn suunnitelmalliseen työhön innovatiivisten kuluttajatuotteiden markkinoimiseksi vahvalla kotimarkkinalla ja nykyisin yhä enemmän kansainvälisesti. Fiskars on kuulunut suomalaisen kuluttajan arkeen jo useamman sukupolven ajan, ja brändin ikoniset tuotteet ovat kulkeneet isiltä pojille ja äideiltä tyttärille. Fiskars ei ole suurella mainosbudjetilla rakennettu tähdenlento, vaan osa suomalaista identiteettiä ja jokapäiväistä elämää. Tälle pohjalle on hyvä rakentaa myös Fiskars-brändin kansainvälistä kasvua”, sanoo Max Alfthan, Fiskars-konsernin strategiajohtaja.

Fiskars-brändin tuntee lähes jokainen suomalainen, ja se on säilyttänyt asemansa kärkipäässä erilaisissa bränditutkimuksissa jo vuosien ajan. Esimerkiksi Taloustutkimuksen ja M&M:n yhteistyössä toteuttamassa ”Suomen arvostetuimmat brändit” –tutkimuksessa Fiskars on ollut toistuvasti kolmen parhaan joukossa. Fiskars on myös kärkisijoilla Suomen maineikkaimpien yhtiöiden listauksissa.

Tuote- ja brändiviestinnän lisäksi Fiskars-brändiä rakennetaan aktiivisella PR-työllä sekä kaupan kanssa toteutetuilla aktiviteeteilla. Oma osansa on myös Fiskars-konsernin yritysviestinnällä sekä Fiskarsin synnyinsijalla Fiskarsin Ruukilla, josta on tullut kansainvälisestikin tunnustettu suomalaisen taiteen ja muotoilun keskus. Vuonna 1649 perustetussa Ruukissa vierailee vuosittain 150 000 kävijää tutustumassa kattavaan palvelu- ja elämystarjontaan.

Vuoden Brändinrakentaja -tunnustus annetaan joka vuosi yhdelle Mainostajien Liiton jäsenyritykselle, joka on ollut markkinointiviestinnässään esimerkillinen. Liiton hallitus painottaa valinnassa erityisesti sitä, miten hyvin yritys on onnistunut suunnitelmallisessa ja pitkäjänteisessä brändinhallinnassa ja samalla ottanut myös huomioon tavaramerkkinäkökulman. Designpääkaupunkivuonna liiton hallitus halusi myös korostaa muotoilun suurta merkitystä markkinointiviestinnässä. Vuoden Brändinrakentaja -tunnustus julkistettiin Mainostajien Liiton Mainontapäivässä 13.9.2012.

Lisätietoja:
Director, Corporate Communications Anu Ilvonen, puh. 0204 39 5446

Fiskars tarjoaa kuluttajatuotteita kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Konsernin kansainväliset pääbrändit ovat Fiskars, Iittala ja Gerber. Vuonna 1649 perustettu Fiskars on Suomen vanhin yritys ja on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. Vuonna 2011 Fiskarsin liikevaihto oli 743 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä oli noin 3 400 yli 20 maassa. www.fiskarsgroup.fi.