Uudistunut ja laajentunut Iittalan tehdas avattu

Fiskars Oyj Abp       Lehdistötiedote   7.5.2014

Iittalan tehdas on läpi historiansa ollut suomalaisen lasiosaamisen sydän, ja on sitä yhä vahvemmin, kun Nuutajärven arvostettu taide- ja lyhytsarjatuotanto on saanut uudistetusta Iittalan tehtaasta uuden kodin.  Iittalan tehtaan laajennustyö sekä uusi mänkihalli ovat nyt valmistuneet, ja tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio vieraili tänään Iittalassa vihkimässä uudistetun tehtaan käyttöön.

”Jo vuonna 1881 perustettu Iittalan lasitehdas kiteyttää kaikki ne elementit, joiden varaan Suomen muotoilun maine toisen maailmansodan jälkeen rakennettiin. Kädentaidot ja käsityöperinne, traditioiden kunnioittaminen ja uusien menetelmien jatkuva kehitystyö. Omaleimainen ja edistyksellinen muotoilu. Teollinen ja tuotannollinen osaaminen. Arvoja, joiden varassa on menestytty ja menestytään yhä edelleen niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. On aivan erityinen syy olla iloinen siitä, että lasituotannon keskittäminen Iittalaan ja tehtaaseen tehdyt sijoitukset ovat Fiskarsin suurimmat tuotantoinvestoinnit useaan vuosikymmeneen. Iittalan maailmankuulun taidelasin puhallusosaamisen vaaliminen on kulttuuriperintömme vaalimista ja elinvoimaisena säilyttämistä. Se luo uskoa suomalaisen muotoilun ja tuotannon menestymismahdollisuuksiin kotimaassa. Juuri tällaisia uutisia Suomi tänä päivänä tarvitsee.

Jokainen lasitehtaan työntekijä kantaa osaltaan tätä vastuuta ja on yhtä arvokas osa taide-esineen synnyssä muotoilijan ensi-intuitiosta kuluttajan kodin esteettiseksi ja käytännölliseksi ilonlähteeksi. Toivotankin teille kaikille onnea ja menestystä sekä ennen kaikkea iloa ja inspiraatiota kiehtovassa työssänne. Iittalan lasitehdas on suureksi ylpeydeksi koko Suomelle.”, sanoi tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio avajaispuheessaan.

Lasituotannon keskittäminen Iittalaan ja tehtaaseen tehdyt investoinnit ovat Fiskarsin suurimmat tuotantoinvestoinnit useaan vuosikymmeneen. Niiden tavoitteena on turvata yhtiön oman lasinvalmistuksen kilpailukyky Suomessa ja vaalia Iittalan maailmankuulua taidelasin puhallusosaamista.

”Olemme erittäin ylpeitä Iittalan tehtaasta, joka on kansainvälisesti tunnettujen design-tuotteiden, ja etenkin ikonisen Aalto-maljakon koti. Meille on todella tärkeää, että olemme voineet rakentaa tehtaasta suomalaiselle muotoilulle entistäkin vahvemman kotipesän, josta paitsi Nuutajärven arvostettujen lintujen, myös tulevien sukupolvien design-ikonien on hyvä ponnistaa maailmalle. Ainutlaatuinen lasiosaaminen ja muotoilu ovat Iittala-brändin kansainvälisen laajentumisen peruskivi.”, sanoo Teemu Kangas-Kärki, Fiskarsin kodinliiketoiminnan johtaja.

Iittalan tehtaan entistä suurempi suupuhallusalue uuneineen on suunniteltu yhdessä lasinpuhaltajien kanssa, ja tehtaaseen on rakennettu uusi sulatushuone. Laajennustyön kanssa samaan aikaan on valmistunut myös tehtaan uusi mänkilaitos, jossa lasin valmistusaineet hiekka, sooda, kalkki ja muut raaka-aineet annostellaan ja sekoitetaan koneellisesti massaksi, joka siirretään automatisoidusti tehtaan sulatusprosessiin ja edelleen työstettäväksi. Mänkituotannon automatisointi ja integrointi tuotantoprosessiin lisäävät huomattavasti lasintuotannon joustavuutta ja nopeuttavat reagointiaikaa. Samalla pystyttiin myös kehittämään lasintuotantoa työympäristönä entistä nykyaikaisemmaksi ja viihtyisämmäksi.

”Kahden tunnetun ja perinteikkään tehtaan yhdistäminen on vaativa urakka, ja kunnia sen onnistumisesta kuuluu sitoutuneelle ja innostuneelle projektiryhmälle.  Tehtaan uudistamisen kaikki keskeiset osa-alueet on suunniteltu yhteistyössä työntekijöiden kanssa, ja työhön on osallistunut eri vaiheissa useita kymmeniä työntekijöitä. Tavoitteenamme on kehittää Iittalasta yhdessä työntekijöiden kanssa maailman johtava lasitehdas, minkä toteutumiseksi olemme panostaneet paljon myös yhteishengen luomiseen ja esimiestyön kehittämiseen.”, sanoo Iittalan tehtaan johtaja Per-Henrik Hagberg.

Entistäkin viihtyisämpi vierailukohde

Iittalaan vuonna 1881 perustettu lasitehdas on tänä päivänä yksi Suomen vanhimman yrityksen, 365-vuotisjuhlavuottaan viettävän Fiskarsin menestyksen kivijaloista. Lasitehtaan ympärille kasvaneet Iittalan kylä ja Lasimäki ovat puolestaan yksi 375 vuotta täyttävän Hämeenlinnan kaupungin kehittämisen painopistealueista ja vuosittain 150 000 matkailijan vierailukohde.

Iittalan tehtaan käsityöläisosaaminen kiinnostaa Iittalan ystäviä ympäri maailman, ja laajennustyön yhteydessä panostettiin myös tehtaan tarjoaman vierailukokemuksen kehittämiseen. Vierailijoille on rakennettu uusi sisäänkäynti ja katseluparvi, ja tehtaalla valmistetut linnut ja Aalto-tuotteet on nostettu erityisasemaan tehtaan läheisyydessä sijaitsevassa Iittala Outletissa.

Iittalan tehtaan katseluparvi on yleisölle auki arkipäivisin tehtaan aukioloaikoina. Kesäseisokin aikana 30.6.-1.8. tehtaalla järjestetään näytöspuhallusta klo 10-18.

Lisätietoja:
Teemu Kangas-Kärki, Fiskars Koti- liiketoiminta-alueen johtaja, puh. 0204 39 5703

Per-Henrik Hagberg, Iittalan tehtaan johtaja, puh. 0204 39 6228

Kuvia Iittalan tehtaasta ja tehtaan avajaisista on saatavilla Fiskars-konsernin internet-sivuilta osoitteesta www.fiskarsgroup.com/fi/media/kuvapankki

Fiskars 365 – vuosisatojen ylpeys ja innostus muotoilusta. Joka päivä.

Fiskarsin Ruukissa vuonna 1649 alkunsa saanut Fiskars on kasvanut kansainväliseksi yhtiöksi, joka tarjoaa johtavia kuluttajatuotteita kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Fiskarsin tuotteita myydään yli 60 maassa, ja erinomaisen suorituskykynsä ja muotoilunsa ansiosta ne tekevät kotitöistä ja ulkoilusta hauskempaa ja ratkovat arjen ongelmia ympäri maailman. Fiskars on listattu NASDAQ OMX Helsingissä, ja yhtiön liikevaihto oli 799 miljoonaa euroa vuonna 2013. Konsernin kansainväliset pääbrändit ovat Fiskars, Iittala ja Gerber. www.fiskarsgroup.com/365