Fiskars aloittaa Billnäsin toimipaikan kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamisen

Fiskars Oyj Abp       Lehdistötiedote                     10.4.2012

Fiskars suunnittelee aloittavansa Billnäsin toimipaikan kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamisen sekä toiminnan tehostamisen. Fiskars suunnittelee myös sopeuttavansa tehtaan ja prosessien kapasiteettia vastaamaan paremmin tuotannon peruskuormitusta ja yksinkertaistavansa tuotantoverkostoa. Tavoitteena on kehittää puutarhaliiketoimintaan kuuluvan toimipaikan toimintamallia siten, että yhtiö pystyy reagoimaan entistä nopeammin muutoksiin ja vastaamaan joustavasti kausivaihteluun ja kansainvälisen toimintaympäristön vaatimuksiin.

Muutossuunnitelmien vuoksi Fiskars aloittaa Billnäsin toimipaikalla yhteistoimintaneuvottelut, joiden piiriin kuuluu yhteensä 409 henkilöä. Suunniteltujen toimien toteutuessa toimipaikan henkilöstö vähentyisi enintään 95 henkilöllä. Neuvotteluissa pyritään löytämään mahdollisille irtisanomisille vaihtoehtoisia toimenpiteitä, kuten koulutusta työtehtävistä toisiin.

”Billnäsin tehtaalla on vahvaa tuotekehitys- ja valmistusosaamista, ja siellä valmistetaan kansainvälisesti arvostettuja puutarhatuotteita. Olemme investoineet Billnäsiin merkittävästi viime vuosien aikana, ja meille on tärkeää turvata Billnäsin tulevaisuuden toiminta parantamalla kannattavuutta ja kapasiteetin joustavuutta kansainvälisesti kilpailukykyiseksi. Valitettavasti tehdas ei ole tällä hetkellä kilpailukykyinen niillä markkinoilla joilla toimimme, ja olemme pahoillamme että suunnitelluilla sopeuttamistoimenpiteillä voi olla henkilöstövaikutuksia”, sanoo puutarhaliiketoiminnan johtaja Thomas Enckell.

Fiskars on johtava brändi puutarhan käsikäyttöisten työkalujen markkinoilla. Fiskarsilla on puutarhatyökaluja valmistavat tuotantolaitokset Billnäsissä Suomessa, Puolassa, Ranskassa, Norjassa ja Venäjällä.

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Anu Ilvonen
Puh. 0204 39 5446
anu.ilvonen@fiskars.com

Thomas Enckell, johtaja, Garden EMEA
Puh. 0204 39 5531

Fiskars tarjoaa kuluttajatuotteita kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Konsernin kansainväliset pääbrändit ovat Fiskars, Iittala ja Gerber. Vuonna 1649 perustettu Fiskars on Suomen vanhin yritys ja on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. Vuonna 2011 Fiskarsin liikevaihto oli 743 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä oli noin 3 400 yli 20 maassa. www.fiskarsgroup.fi.