Fiskars Group investoi noin 10 miljoonaa euroa Suomeen – Iittalan lasitehtaan päästöt vähenevät 74 prosenttia

5.10.2022 klo 9.00 (EEST)

Fiskars Groupin tavoitteena on vähentää ilmastopäästöjään parantamalla toiminnan tehokkuutta ja investoimalla uusiutuvaan energiaan. Osana vähäpäästöisempään tuotantoon siirtymistä yhtiö tekee noin 10 miljoonan euron energiainvestoinnin Iittalan Hämeenlinnassa sijaitsevaan lasitehtaaseen, jossa valmistetaan Iittalan ikonisia tuotteita myytäväksi Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla.

Energiainvestointi alkaa ensi vuonna ja se on tarkoitus saada päätökseen vuoden 2026 aikana. Investointi kattaa nykyisten maakaasua käyttävien uunien korvaamisen uusiutuvaa sähköä ja huipputeknologiaa hyödyntävillä sulatusuuneilla. Tämän myötä lasitehtaan vuosittaiset hiilidioksidipäästöt vähenevät 74 prosenttia vuoden 2026 loppuun mennessä.

”Kestävä liiketoiminta on tärkeä osa Fiskars Groupin strategiaa. Iittalan lasitehdas on ollut jo vuodesta 1881 alan edelläkävijä, ja olemme ylpeitä voidessamme kehittää sen toimintaa yhä vähäpäästöisemmäksi. Tämä on huomattava investointi suomalaiseen tuotantoon”, sanoo Fiskars Groupin toimitusjohtaja Nathalie Ahlström.

Kokonaisinvestoinnista noin 30 prosenttia katetaan työ- ja elinkeinoministeriön 4.10.2022 myöntämällä Euroopan unionin NextGenerationEU-rahoituksella. Tämä energiainvestointituki Iittalan lasitehtaalle on yhteensä 2,871 miljoonaa euroa.

”Olemme iloisia Iittalan lasitehtaalle myönnetystä energiainvestointituesta. Kokonaisinvestoinnin avulla vähennämme tehtaan hiilidioksidipäästöjä noin 10 000 tonnilla eli 74 prosentilla. Hankkeen seurauksena myös tehtaan typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöt vähenevät merkittävästi”, Ahlström jatkaa.

Sen lisäksi, että uudet uunit pienentävät tehtaan hiilidioksidipäästöjä, ne myös vähentävät lasinsulatusuunien energiankulutusta 67 prosenttia. Lasinsulatusuunit käyttävät suurimman osan tehtaan kokonaisenergiankulutuksesta.

Fiskars Group on asettanut tavoitteen vähentää omien toimintojensa (Scope 1 ja 2) kasvihuonekaasupäästöjä 60 prosentilla vuoden 2017 tasoon verrattuna vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi yhtiö on sitoutunut vähentämään kuljetus- ja jakelutoimintojen (Scope 3) kasvihuonekaasupäästöjä 30 prosentilla vuoden 2018 tasoon verrattuna.

Iittalan lasitehtaalla puhalletaan kansainvälisesti tunnettuja Aalto-maljakkoja

Vuonna 1881 perustettu Iittalan lasitehdas on Suomen ainoa edelleen toiminnassa oleva lasitehdas. Se työllistää noin 200 henkilöä Hämeenlinnassa.

Iittalan lasitehtaalla valmistetaan suupuhaltamalla yhtä Suomen kansainvälisesti tunnetuimmista lasiesineistä, Alvar Aallon Aalto-maljakkoa. Tämän lisäksi tehtaalla valmistetaan muun muassa Oiva Toikan lintuja sekä kaikille tuttuja käyttöesineitä. Yleisön on mahdollista päästä seuraamaan lasinpuhaltajien työskentelyä ja ikonisten esineiden valmistumista.

Kuvia median käyttöön
Fiskars Groupin vastuullisuustavoitteet
Iittalan lasitehdas
Työ- ja elinkeinoministeriön tiedote 4.10.2022

Lisätiedot medialle:
Fiskars Groupin mediasuhteet: press@fiskars.com, puh. +358 40 553 3151

Fiskars Group lyhyesti

Fiskars Group (FSKRS, Nasdaq Helsinki) on globaali yhtiö, jonka designvetoiset brändit ovat läsnä kodeissa, puutarhoissa ja ulkoillessa. Brändeihimme kuuluvat muun muassa Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Moomin by Arabia, Waterford ja Wedgwood. Brändimme ovat läsnä yli 100 maassa ja meillä on yli 350 omaa liikettä. Henkilöstöä meillä on 7 000 ja vuonna 2021 liikevaihtomme oli 1,3 miljardia euroa.

Meitä yhdistää tavoitteemme luoda edistyksellistä muotoilua, joka tekee arjesta ainutkertaista. Vuodesta 1649 lähtien olemme suunnitelleet ajattomia, toimivia ja kauniita tuotteita, edistäen samalla innovaatioita ja kestävää kasvua.

Lue lisää: fiskarsgroup.com