Fiskars-konserni järjestää pääomamarkkinapäivän tänään 2.11.2023

2.11.2023 klo 9.00

Fiskars-konserni järjestää pääomamarkkinapäivän tänään 2.11.2023

Fiskars-konserni järjestää pääomamarkkinapäivän tänään 2.11.2023 klo 14.00 yhtiön pääkonttorilla Espoossa. Tilaisuuden tavoitteena on tarjota päivitys Fiskars-konsernin kasvustrategiaan ja sen arvonluontimallin edistymiseen. Pääomamarkkinapäivä sisältää esitykset toimitusjohtaja Nathalie Ahlströmiltä sekä talousjohtaja Jussi Siitoselta.

Fiskars-konsernin strategia säilyy ennallaan.

”Olemme nyt strategiakauden puolivälissä ja jatkamme muutosmatkaamme samalla kun tarkennamme tapaamme toteuttaa strategiaa. Terävöitämme portfoliologiikkaamme nopeuttaaksemme yhtiön profiilin parantamista entisestään, ja olemme asettaneet selkeän roolin jokaiselle brändillemme. Tästä portfoliologiikasta yksi hyvä esimerkki on Georg Jensen -brändi, jonka ostimme 1.10.2023. Se on myös hyvä esimerkki brändeistä, joita haluamme vauhdittaa; suuri luksukseen asemoitunut lifestylebrändi, joka on vahvasti läsnä suoran kuluttajamyynnin kanavissa.

Olemme myös yksinkertaistaneet toimintamalliamme ja organisaatiotamme, jotta annamme tiimeillemme mahdollisuuden toteuttaa strategian toimeenpanoa yhä nopeammin. Yksinkertaistaminen parantaa myös kustannustehokkuuttamme.

Neljä strategista kasvutekijäämme säilyvät samoina. Näistä kolme – kaupallinen erinomaisuus, suora kuluttajamyynti ja Kiina, tuottavat erinomaisia tuloksia. Jälleenmyyntiasiakkaiden keskittyminen omaan varastonhallintaansa viimeisen vuoden aikana on vaikuttanut negatiivisesti neljänteen kasvutekijäämme, Yhdysvaltoihin.

Vaikka toimintaympäristö on haastava, toistamme tavoitteemme noin 15 % (mid-teen) vertailukelpoisesta liikevoittomarginaalista (EBIT-marginaali) vuoden 2025 loppuun mennessä. Meillä on sen saavuttamiseksi selkeät rakennuspalikat.

Meillä on useita vahvuuksia, joiden varaan rakentaa ja strategia, joka muuttaa yhtiötä pitkällä aikavälillä,” sanoo Fiskars-konsernin toimitusjohtaja Nathalie Ahlström.

Taloudelliset tavoitteet pysyvät myös samoina. Vertailukelpoisuuden varmistamiseksi yhtiö raportoi jatkossa rahavirta- ja nettovelka / EBITDA -tavoitteet ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä (IAC). Georg Jensenin äskettäisen yritysoston hankintamenolaskelma lisää vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä.

Fiskars-konsernin taloudelliset tavoitteet:

• Liikevaihto: vuosittainen orgaaninen valuuttaneutraali kasvu noin 5 % (mid-single digit)
  • Vertailukelpoinen EBIT-marginaali: noin 15 % (mid-teen), ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä, vuoden 2025 loppuun mennessä
  • Rahavirta: vapaa rahavirta / tilikauden tulos ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä ≥ 80 %
  • Tase: nettovelka / EBITDA (liukuva 12 kk) ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä ≤ 2,5X

Webcast-lähetys ja esitysmateriaalit:

Pääomamarkkinapäivän suora webcast-lähetys on kaikille avoin, ja se alkaa klo 14.00 osoitteessa https://fiskars.videosync.fi/2023-11-02-cmd. Lähetyksen tallenne tulee katsottavaksi konsernin verkkosivuille pian tilaisuuden jälkeen.

Esitysmateriaali on saatavilla Fiskars-konsernin verkkosivuilla tilaisuuden jälkeen. Tilaisuuden ja materiaalien kieli on englanti.

Osallistujilla ja katsojilla on mahdollisuus esittää yhtiön johdolle kysymyksiä tilaisuuden aikana, myös webcast-lähetyksen kautta.

Ohjelma:

14.00: Fiskars-konsernin pääomamarkkinapäivän ja webcast-lähetyksen avaus
14.05: Toimitusjohtaja Nathalie Ahlströmin esitys otsikolla “Delivering towards 2025 with further precision”
14.50: Talousjohtaja Jussi Siitosen esitys otsikolla “Executing in all conditions – targets remain intact”
Noin 15.30: Q&A
Viimeistään 16.00: Webcast-esitys loppuu

Lisätietoja:
Essi Lipponen, sijoittajasuhdejohtaja, puh. +358 40 8291192

Fiskars Group lyhyesti

Fiskars Group (FSKRS, Nasdaq Helsinki) on globaali yhtiö, jonka designvetoiset brändit ovat läsnä kodeissa, puutarhoissa ja ulkoillessa. Brändeihimme kuuluvat muun muassa Fiskars, Georg Jensen, Gerber, Iittala, Moomin Arabia, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood. Vuonna 2022 brändimme olivat läsnä yli 100 maassa, meillä oli noin 350 omaa liikettä ja lähes 7 000 työntekijää. Liikevaihtomme oli 1,2 miljardia euroa vuonna 2022.

Meitä yhdistää tavoitteemme luoda edistyksellistä muotoilua, joka tekee arjesta ainutkertaista. Vuodesta 1649 lähtien olemme suunnitelleet ajattomia, toimivia ja kauniita tuotteita, edistäen samalla innovaatioita ja kestävää kasvua.

Lue lisää: http://www.fiskarsgroup.com/fi