Fiskars luovuttaa lahjansa 100-vuotiaalle Suomelle – Dagmarin puiston kunnostukseen yli 750 talkootuntia

30.8.2017 klo 8.00 (EEST)

Suomen satavuotisjuhlan kunniaksi Fiskars-konserni lahjoittaa luonnonrauhaa ja luovuttaa 30.8.2017 Raaseporissa sijaitsevan Dagmarin puiston Suomelle seuraavaksi sadaksi vuodeksi. Fiskars on yksi Valtioneuvoston kanslian Suomi 100 -hankkeen virallisista yhteistyökumppaneista. Hankkeen teeman ”Yhdessä” mukaisesti Fiskarsin työntekijät ovat kuluneen vuoden aikana talkoilla kunnostaneet Dagmarin puiston retkeilijöitä ja luonnossa liikkujia varten.

Fiskars-konsernilla on pitkät perinteet metsänomistuksessa ja -hoidossa: puu on ollut tärkeä raaka-aine ruukkiteollisuudelle. Fiskarsin Ruukista vuonna 1649 alkunsa saaneen yhtiön liiketoiminta on vuosisatojen aikana muuttunut, mutta perintö elää edelleen läntisellä Uudellamaalla.

Läntisellä Uudellamaalla Källvikenissä sijaitsee noin neljänkymmenen hehtaarin kokoinen maa- ja vesistöalue. Luonnonkauniissa Källvikenissä yhdistyvät lajistoltaan monimuotoinen suomalainen metsä, luonnonhiekkarannat, saariston kalliot ja meri. Källvikenissä pulppuaa myös kulttuurihistoriallisesti arvokas Dagmarin lähde, jonka poikkeuksellisen kirkas vesi virkistää luonnossa liikkujaa ja tarjoaa puhtaan luonnon elämyksen.

Fiskars luovuttaa Dagmarin puiston tänään suomalaisten ja Suomen ystävien käyttöön retkeily- ja virkistysalueeksi seuraavaksi sadaksi vuodeksi.

Lahjallaan Fiskars haluaa tuoda luontoympäristön rauhoittumisen ja inspiroitumisen lähteenä mahdollisimman monen ulottuville. Yhtiö luovuttaa alueen Suomelle Metsähallituksen hallintaan nimellisellä yhden euron vuosivuokralla.

Yli 750 talkootuntia: puistoaluetta kunnostettiin luonnonsuojelualueeksi

Ennen alueen luovutusta Fiskarsin työntekijät kunnostivat Dagmarin puiston Valtioneuvoston kanslian virallisen juhlavuoden teeman ”Yhdessä” mukaisesti. Talkoilla kunnostettiin muun muassa polut, alueen rakenteita kuten laituria, siltoja ja portaita, sekä Dagmarin lähteen ympäristö siten, että retkeilijöiden, ulkoilijoiden, veneilijöiden ja matkailijoiden olisi helppoa ja mukavaa liikkua puistossa sen arvokasta metsäpohjaa säästäen. Talkootunteja kertyi yhteensä yli 750.

”Työhön kuului kaikkea aina risusavotasta kuluneiden maalipintojen hiomiseen ja eroosion ehkäisemiseen suosituilla paikoilla kulkureittejä selventämällä ja kunttaa siirtämällä. Työtä tehtiin Fiskarsin metsänhoitajien ja Metsähallituksen asiantuntijoiden suunnitelmien mukaisesti. Talkoissa olivat tarpeen lapiot ja haravat, kun polkupohjiin kannettiin soraa ja metsäpohjaa siivottiin”, kertoo Fiskarsin väliaikainen toimitusjohtaja Teemu Kangas-Kärki.

”Olen ylpeä fiskarslaisten panoksesta yhteisen lahjamme eteen. Talkoopäivien aikana tekemisen meiningistä ja yhteishengestä kävi selvästi ilmi, että luonto on fiskarslaisille tärkeä: se on hyvinvoinnin ja inspiraation lähde,” Kangas-Kärki jatkaa.

Uudenmaan ELY-keskus on muodostanut alueen Fiskarsin hakemuksesta viralliseksi luonnonsuojelualueeksi. Alueelle laadituilla rauhoitussäännöillä pyritään säilyttämään alue jatkossakin antoisana historia-, kulttuuri-, luonto- ja virkistyskohteena. Nyt alue siirtyy Metsähallituksen hallintaan seuraavaksi 100 vuodeksi.

Kun Fiskars vuosi sitten julkisti lahjansa, kertoi Metsähallituksen kenttäpäällikkö Jere Rauhala lahjan olevan valtakunnallisesti ainutkertainen myös Metsähallituksen historiassa; koskaan aiemmin ei yksityinen taho ole luovuttanut vastaavaa historiallisesti arvokasta aluetta Metsähallituksen hallinnoitavaksi.

Källvikeniin on voinut kuluneen vuoden aikana tehdä myös virtuaalimatkan paikasta dokumentoidun VR (virtual reality) -videon kautta. Fiskarsin Suomi 100 VR-elämys on kiertänyt ympäri Suomea koko vuoden. Video on nähtävissä myös 360-asteisella videoformaatilla Fiskarsin Suomi 100-sivustolla: http://suomi100.fiskarsgroup.com/

Juhlavuoden tuotekokoelmassa rajoitettu erä ainutlaatuista designia

Dagmarin puiston lisäksi Fiskars juhlistaa 100-vuotiasta Suomea juhlavuoden tuotekokoelmalla, jossa menneet vuosikymmenet, kestävä design, rakkaiksi ja merkityksellisiksi muodostuneet kuviot ja suomalaista sielunmaisemaa sykähdyttävät värit ja muodot tulevat esille.

”Juhlavuoden kokoelma koostuu 45 erikoistuotteesta Fiskarsilta, Iittalalta, Arabialta ja Hackmanilta. Kaikkia tuotteita on saatavilla rajoitettu määrä, ja ne ovat myynnissä vuoden 2017 loppuun saakka. Olemme ylpeitä voidessamme juhlistaa kotimaatamme ajattomalla designilla ja ainutlaatuisilla tuotteilla”, sanoo Suomen myynnin ja Fiskarsin Suomi 100 -hankkeen johtaja Pekka Salmi.

Lisätietoja:

• Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Maija Taimi, maija.taimi@fiskars.com, puh. 0204 39 5031
  • Suomen myynnin ja Fiskarsin Suomi 100 -hankkeen johtaja Pekka Salmi, pekka.salmi@fiskars.com, puh. 0204 39 5044

Fiskars – Making the everyday extraordinary
Fiskars palvelee kuluttajia ja asiakkaita ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood. Missiomme mukaisesti rakennamme ikonisten lifestyle-brändien perhettä. Fiskarsin visiona on vaikuttaa positiivisella ja kestävällä tavalla ihmisten elämään. Lisätietoja yhtiöstä www.fiskarsgroup.com