Fiskars myy Pohjois-Amerikan kasteluliiketoiminnan Centre Lane Partnersin tytäryhtiölle

21.12.2021 klo 08.00 EET

Fiskars Oyj Abp on allekirjoittanut sopimuksen Pohjois-Amerikan kasteluliiketoiminnan myymisestä Law & Garden LLC:lle, joka on Centre Lane Partnersin (CLP) tytäryhtiön omistama holding-yhtiö. CLP on yksityinen sijoitusyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee New Yorkissa.

Yrityskauppa järjestetään liiketoimintakauppana. Sopimus kattaa immateriaalioikeuksia kuten Gilmour- ja Nelson-brändit sekä niihin liittyviä tavaramerkkejä ja patentteja, jotka koskevat Yhdysvalloissa kaupallistettuja kastelutuotteita. Yhdysvaltojen Missourissa Excelsior Springsissä sijaitseva tuotantolaitos ja Independecessä sijaitsevat varastotoiminnot, sekä näiden kahden toimipisteen työntekijät sisältyvät osana sopimusta yrityskauppaan. Yrityskauppaan liittyvän liiketoiminnan liikevaihto oli noin 80 miljoonaa euroa 30.9.2021 loppuneelta kahdentoista kuukauden jaksolta.

“Fiskars-konsernin kasvustrategia perustuu yhtiön vahvuuksien hyödyntämiseen. Gilmour- ja Nelson-brändit eivät ole tuoteportfoliomme ytimessä, eikä näihin liittyvä liiketoiminta ole tukenut yhtiön kannattavuutta. Kastelutuotteiden tarjoomamme Yhdysvalloissa eroaa merkittävästi siitä, mitä se on Euroopassa, jossa kasvamme edelleen Fiskars-tuotebrändin alla. Näistä syistä emme näe itseämme parhaana omistajana Gilmour- ja Nelson-brändeille. Yhdysvaltojen markkinalla on keskeinen asema kasvustrategiassamme. Tämä yrityskauppa mahdollistaa keskittymisen ydinkategorioihimme, ja siihen, että olemme jopa parempia kumppaneita asiakkaillemme tulevaisuudessa. Haluan kiittää Pohjois-Amerikan kasteluliiketoiminnan tiimiämme heidän osoittamastaan sitoutuneisuudesta ja kovasta työstä. Olemme varmoja, että CLP on erinomainen omistaja kehittämään liiketoimintaa jatkossa. Sekä CLP että Fiskars ovat sitoutuneet varmistamaan sujuvan siirtymäkauden Pohjois-Amerikan kasteluliiketoiminnan asiakkaille ja muille sidosryhmille”, Fiskars Groupin toimitusjohtaja Nathalie Ahlström sanoo.

”CLP on tyytyväinen Fiskarsin Pohjois-Amerikan kasteluliiketoiminnan ja sen arvostettujen Gilmour- ja Nelson-brändien ostamisesta. Toivotamme tervetulleeksi liiketoiminnan kokeneen johdon ja henkilökunnan Excelsior Springsissä ja Independencessä ja odotamme innolla työskentelyä heidän kanssaan. CLP:llä on vahvaa kokemusta Pohjois-Amerikan nurmikko- ja puutarha-alalta. Olemme ihanteellisessa asemassa tukeaksemme ja kasvattaaksemme liiketoimintaa niin operatiivisen, taloudellisen kuin strategisen asiantuntemuksemme avulla ja olemme innoissamme tulevaisuudesta. Teemme Fiskarsin kanssa yhteistyötä tulevina kuukausina varmistaaksemme saumattoman siirtymän kaikille liiketoiminnan sidosryhmille, mukaan lukien asiakkaat, toimittajat ja henkilökunta”, Quinn Morgan Center Lane Partnersista sanoo.

Yrityskaupan odotetaan saatavan päätökseen vuoden 2022 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Osapuolet ovat sopineet, että yrityskaupan ehtoja ei julkaista. Myynnillä ei odoteta olevan merkittävää vaikutusta Fiskars Oyj Abp:n liikevoittoon tai taloudelliseen asemaan vuonna 2022.

Nathalie Ahlström

Media- ja sijoittajayhteydet:

Kristian Tammela, Sijoittajasuhdepäällikkö, puh. +358 40 708 1181
Sanna Hellstedt, Mediasuhteet ja ulkoinen viestintä, puh. +358 50 458 4014

Fiskars Groupin visiona on vaikuttaa positiivisella ja kestävällä tavalla ihmisten elämään. Brändimme Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood ovat mukana ihmisten elämässä – niin kotona, puutarhassa kuin ulkona luonnossa. Pyrimme tekemään arjesta ainutkertaista tänään ja tulevaisuudessa. Toimimme 30 maassa, ja tuotteitamme on saatavilla yli 100 maassa. Fiskarsin osake on listattu Nasdaq Helsingissä (FSKRS). Lisätietoja löydät osoitteesta www.fiskarsgroup.com. Voit seurata meitä Twitterissä @fiskarsgroup.