Fiskars suunnittelee Iittalan tehtaan laajentamista ja lasinvalmistuksen keskittämistä Iittalaan

Fiskars Oyj Abp                   Lehdistötiedote                      11.4.2013

Fiskars suunnittelee konsernin lasinvalmistuksen kokoamista yhteen tuotantopaikkaan Iittalaan ja merkittäviä investointeja Iittalan lasitehtaaseen. Nykyisin Nuutajärvellä tapahtuva tuotanto siirtyisi Iittalaan vuonna 2014 ja jatkuisi siellä uusissa tiloissa.

Fiskars-konsernilla on Iittalassa ja Nuutajärvellä lasintuotantolaitokset, joiden laitekanta ja kiinteistöt tarvitsevat merkittävää uudistamista. Fiskars on arvioinut eri vaihtoehtoja lasituotantonsa kehittämiseen, ja aikoo rakentaa Iittalan tehtaaseen laajennusosan, joka kaksinkertaistaisi suupuhalluksen alueen nykyisestä. Lisäksi Fiskars suunnittelee uudistavansa Iittalan tehtaan laitekantaa.

”Keskittämällä kehittämispanokset yhteen toimipisteeseen pystymme turvaamaan oman lasinvalmistuksen Suomessa ja vaalimaan maailmankuulua taidelasinpuhallusosaamistamme edelleen. Lasimuotoilijoiden, tuotekehityksen, lasinpuhaltajien ja tuotannon ainutlaatuisen yhteistyön ansiosta voimme myös jatkossa kehittää erittäin vaativia ja korkealaatuisia tuotteita, joista Iittala on tunnettu kansainvälisesti”, sanoo Teemu Kangas-Kärki, Fiskarsin kodinliiketoiminnan johtaja.

Fiskarsin nykyisissä lasintuotantolaitoksissa on osittain päällekkäisiä toimintoja. Toimintojen yhdistämissuunnitelman ja tuotannon sopeuttamistarpeen vuoksi molemmilla lasitehtailla aloitetaan yhteistoimintaneuvottelut. Neuvotteluiden piirissä on lasitehtaiden henkilöstö, yhteensä 223 henkilöä, joista 189 työskentelee Iittalassa ja 34 Nuutajärvellä. Toiminnan muutokset voisivat johtaa enintään 36 henkilön pysyvään vähennykseen.

Nyt suunnitelmissa olevan Iittalan tehtaan laajennus- ja uudistushankkeen lisäksi Iittalaan ollaan parhaillaan rakentamassa jo aiemmin julkistettua mänkihallia, joka on tarkoitus ottaa käyttöön alkuvuodesta 2014. Nämä hankkeet ovat osa suunniteltua usean vuoden investointiohjelmaa konsernin lasituotannon kehittämiseksi.

Lisätietoja:

Kodinliiketoiminnan johtaja Teemu Kangas-Kärki, puh. 0204 39 5703
Viestintäjohtaja Anu Ilvonen, puh. 0204 39 5446

Fiskars tarjoaa kuluttajatuotteita kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Konsernin kansainväliset pääbrändit ovat Fiskars, Iittala ja Gerber. Vuonna 1649 perustettu Fiskars on Suomen vanhin yritys ja on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. Vuonna 2012 Fiskarsin liikevaihto oli 748 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä on noin 4 100 yli 20 maassa. www.fiskarsgroup.com.