Fiskars uudistaa keramiikkatuotteiden tuotantostrategiaansa

Fiskars Oyj Abp        Lehdistötiedote               18.1.2011    klo 14.30

Fiskars-konserniin kuuluva Fiskars Home uudistaa keramiikkatuotteiden tuotantostrategiaansa. Uudistetun strategian mukaan Helsingin keramiikkatehtaan (Arabian tehdas) toiminnan on tarkoitus keskittyä tuotekehitykseen ja muotoiluun sekä valittujen tuotteiden teolliseen valmistukseen. Tehtaan erityisosaamista vahvistetaan usean miljoonan euron investointiohjelmalla. Keramiikkatuotteiden teollisessa valmistuksessa Fiskars jatkaa oman valmistuksen rinnalla joustavan ja tehokkaan tuotantoprosessin kehittämistä yhdessä tarkoin valittujen sopimusvalmistajien kanssa.

Tuotantostrategian uudistamisen tavoitteena on vahvistaa Fiskars Homen tuotteiden kansainvälistä kilpailukykyä ja turvata Helsingin keramiikkatehtaan pitkän aikavälin kehittäminen. Suunniteltujen muutosten vuoksi Arabian tehtaalla käynnistetään yhteistoimintaneuvottelut. Neuvottelujen piirissä on tehtaan koko henkilöstö, yhteensä 230 henkilöä, ja arvioitu henkilöstövähennys on enintään 95 henkilöä. Neuvotteluissa pyritään löytämään mahdollisille irtisanomisille vaihtoehtoisia toimenpiteitä, kuten koulutusta työtehtävistä toisiin.

”Yhdistämällä korkeatasoisen suomalaisen muotoilun ja laadun uusiin, entistä tehokkaampiin tuotantomalleihin voimme kasvaa kansainvälisesti johtavaksi toimijaksi kodin kuluttajatuotteissa. Arabian tehtaalla on merkittävä rooli Fiskarsin keramiikkatuotteiden tuotekehitysprosessissa, ja tehtaan ainutlaatuinen värikeramiikan osaaminen on meille tärkeä kilpailutekijä. Vahvistamme tätä suomalaista erityisosaamista edelleen investoimalla muun muassa syksyllä avattavaan massan- ja lasitteenvalmistuslaitokseen”, toteaa Fiskars-konsernin tuotantojohtaja Hille Korhonen.

Fiskars-konserni on kodintuotteiden markkinajohtaja Pohjoismaissa, ja sillä on laaja arvostettujen kodintuotteiden tuotemerkkivalikoima. Fiskars Home -liiketoiminta-alue valmistaa ja markkinoi korkealuokkaisia keramiikkatuotteita Iittala-, Arabia-, Rörstrand- ja Höganäs Keramik -tuotemerkeillä.  Fiskarsin Helsingin tuotantolaitos on Pohjoismaiden suurin keramiikkatehdas, jossa valmistetaan Iittalan ja Arabian tuotteita.

Lisätietoja:

tuotantojohtaja Hille Korhonen

puh. 020 39 5446

Fiskars tarjoaa kuluttajatuotteita kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Konsernin kansainväliset pääbrändit ovat Fiskars, Iittala, Silva ja Gerber. Vuonna 1649 perustettu Fiskars on Suomen vanhin yritys ja on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. Fiskarsin liikevaihto oli 663 miljoonaa euroa vuonna 2009 ja henkilöstöä noin 3 500.

www.fiskarsgroup.fi

Arabian tehdas

Arabian tehdas perustettiin vuonna 1873 Helsinkiin, Arabia-nimiselle huvilatontille. Nykyään tämä Pohjoismaiden suurin keramiikkatehdas on osa Fiskars-konsernia, ja siellä kehitetään ja valmistetaan tuotteita sekä Arabia- että Iittala-tavaramerkille. Arabian keramiikkatehdas sijaitsee yhä synnyinsijoillaan Helsingin Hämeentiellä, ja se on nykyisin tunnettu erityisesti taidokkaista värilasitteistaan ja erikoiskeramiikan osaamisestaan.

Arabian tehtaan ympärille on vuosien saatossa kasvanut Arabiakeskus, joka on suosittu vierailukohde. Arabiakeskuksessa sijaitsevat myös mm. Arabian taideosastoyhdistys ry:n taiteilijoiden ateljeet, Designmuseon hallinnoima Arabian museo ja Galleria, Fiskars-konsernin pääkonttori sekä löytöjä ja tehdaseriä tarjoava Iittala Outlet -myymälä. Fiskars Campuksella toimivat Fiskarsin suomalaisten tavaramerkkien Iittalan ja Arabian, Hackmanin ja Fiskarsin sekä Busterin hallinnointi, markkinointi ja myynti.