Fiskars vahvistaa lasiosaamistaan investoimalla uuteen lasimassan tuotantolaitokseen

Fiskars Oyj Abp       Lehdistötiedote   24.5.2012

Fiskars-konserni on päättänyt vahvistaa ydinosaamistaan lasituotteissa investoimalla uuteen lasimassanvalmistuslaitokseen. Iittalan lasitehtaaseen rakennettava yksikkö eli mänkilaitos on usean miljoonan euron investointi, ja se vahvistaa edelleen Iittalan tehtaan asemaa kansainvälisesti arvostettujen, korkealuokkaisten lasituotteiden kehittäjänä ja värilasin erikoisosaajana. Fiskars-konsernin kansainvälinen brändi Iittala on maailmankuulu lasituotteistaan.

Fiskarsin kodinliiketoiminta on erikoistunut korkealaatuisten designtuotteiden suunnitteluun, tuotantoon ja markkinointiin. Kansainvälisissä kuluttajatrendeissä on nähtävissä, että brändien edustamat arvot vaikuttavat yhä enenevässä määrin kuluttajien ostopäätöksiin. Iittala-brändin ajaton muotoilu sekä suunnittelijan, tuotekehityksen ja tuotannon tiivis yhteistyö ovat vieneet suomalaisen muotoilun menestystarinaa jo yli 60 maahan. Iittala-myymälöitä ja osastoja on tällä hetkellä yli 170; uusin Iittala-myymälä avattiin Vilnaan, Liettuaan, huhtikuun lopussa.

”Iittala-brändin tavoitteena on kasvaa kansainvälisillä markkinoilla, joilla tuotteiden erottuminen kilpailijoista on oleellista. Huippuluokan muotoilun lisäksi Iittala erottuu tuotteiden korkealla laadulla. Designtuotteittemme kilpailukyky perustuu siihen, että meillä on omissa käsissämme koko tuotekehitysprosessi. Omat tehtaamme ovat meille tärkeitä materiaali- ja valmistusosaamisen keskuksia, ja uusi lasimassalaitos tarjoaa meille uusia mahdollisuuksia syventää lasiosaamistamme. Lisäksi se tehostaa omaa lasituotantoamme mahdollistamalla suuremman automaation lasimassan käsittelyssä”, toteaa Fiskarsin kodinliiketoiminnan johtaja Teemu Kangas-Kärki.

Fiskarsilla on lasitehtaat Iittalassa ja Nuutajärvellä. Konsernin lasitehtaiden tuotanto keskittyy valittuihin teollisesti valmistettuihin tuotesarjoihin sekä suupuhallettuihin taide-, koriste- ja käyttöesineisiin.

Mänkilaitoksessa lasin valmistusaineet hiekka, sooda, kalkki ja muut raaka-aineet annostellaan ja sekoitetaan massaksi, joka siirretään tehtaan sulatusprosessiin ja edelleen työstettäväksi.

Uusi lasimassalaitos korvaa vanhan, 1970-luvulla Nuutajärvelle rakennetun mänkilaitoksen. Rakennettavassa lasimassalaitoksessa hyödynnetään uusin tietämys ympäristöteknologisista ratkaisuista ja kiinnitetään erityistä huomiota prosessin turvallisuuteen. Laitoksen arvioidaan olevan käytössä vuonna 2014.

Lisätietoja:

johtaja Teemu Kangas-Kärki, Koti-liiketoiminta-alue
puh. 020 39 5703

Fiskars tarjoaa kuluttajatuotteita kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Konsernin kansainväliset pääbrändit ovat Fiskars, Iittala ja Gerber. Vuonna 1649 perustettu Fiskars on Suomen vanhin yritys ja on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. Vuonna 2011 Fiskarsin liikevaihto oli 743 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä oli noin 3 400 yli 20 maassa.www.fiskarsgroup.fi.