Fiskarsin organisaatiouudistukseen liittyvät yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet

Fiskars Oyj Abp         Lehdistötiedote      20.11.2014 klo 13.30

Fiskarsin uuden alueellisen organisaation muodostamiseen liittyvät yhteistoimintaneuvottelut Suomessa ovat päättyneet. Joulukuussa 2014 voimaan tulevaan organisaation tavoitteena on yksinkertaistaa päätöksentekoa ja varmistaa yhtiön toimintamallin tehokkuus minimoimalla päällekkäiset tehtävät.

Rakennemuutosprosessissa tarkasteltiin organisaatiorakennetta ja osaamista strategialähtöisesti yli yksikkörajojen, minkä ansiosta henkilöitä voitiin sijoittaa uusiin, avautuviin tehtäviin. Lisäksi jonkin verran määräaikaisia tehtäviä päättyy. Tämän johdosta henkilöstön irtisanomisten tarve jää noin 20 henkilöön. Neuvottelujen alkaessa henkilövähennysten arvioitiin olevan korkeintaan 60 henkilöä.

Osana uutta organisaatiota Fiskars muodostaa Eurooppa-regioonan, joka on vastuussa myynnistä, toimitusketjusta ja tukitoiminnoista Euroopan alueella. Lisäksi Koti- ja Puutarha-liiketoiminta-alueiden eurooppalaiset tuotekategoriat ryhmitellään uusiin liiketoimintayksikköihin Asumisen tuotteet ja Toiminnalliset tuotteet.

Nyt päättyneet yhteistoimintaneuvottelut eivät koskeneet yhtiön tehtaiden työntekijäryhmiä tai omien kauppojen henkilöstöä Suomessa, mutta yleisen markkinatilanteen vuoksi Fiskars suunnittelee Iittalan tehtaan toiminnan uudelleenjärjestelyä kehittääkseen kustannusrakenteiden ja toimintamallien kilpailukykyä. Tehtaalla aloitetaan yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa määräaikaisiin lomautuksiin ja lisäksi enintään yhdeksän henkilön vähennykseen.

Fiskars työllistää Suomessa yhteensä noin 1 600 henkilöä.

Lisätietoja:
Henkilöstöjohtaja Nina Ariluoma-Hämäläinen, puh. 0204 39 5507

Fiskars 365 – vuosisatojen ylpeys ja innostus muotoilusta. Joka päivä.
Fiskarsin Ruukissa vuonna 1649 alkunsa saanut Fiskars on kasvanut kansainväliseksi yhtiöksi, joka tarjoaa johtavia kuluttajatuotteita kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Fiskarsin tuotteita myydään yli 60 maassa, ja erinomaisen suorituskykynsä ja muotoilunsa ansiosta ne tekevät kotitöistä ja ulkoilusta hauskempaa ja ratkovat arjen ongelmia ympäri maailman. Fiskars on listattu NASDAQ OMX Helsingissä, ja yhtiön liikevaihto oli 799 miljoonaa euroa vuonna 2013. Konsernin kansainväliset pääbrändit ovat Fiskars, Iittala ja Gerber. www.fiskarsgroup.com/365