Verohallinto oikaisee Fiskars Oyj Abp:ltä saadun osakeosingon verotuksen

22.12.2020 klo 10.30 EET

Verohallinto oikaisee Fiskars Oyj Abp:ltä saadun osakeosingon verotuksen

Fiskars Oyj Abp jakoi vuonna 2019 osakkeenomistajilleen Wärtsilä Oyj Abp:n osakkeita osinkona. Fiskars maksoi osakeosingosta maksettavan varainsiirtoveron osakkeenomistajien puolesta ja huolehti varainsiirtoveron maksun ilmoittamisesta Verohallinnolle. Varainsiirtoveron määrä on käsitelty kokonaan veronalaisena pääomatulona osingonsaajina olevien luonnollisten henkilöiden vuoden 2019 verotuksessa.

Korkeimman hallinto-oikeuden tuoreen päätöksen (KHO 2020:127) mukaan Fiskars Oyj Abp:n osakeosingon saajan puolesta maksama varainsiirtovero on osakeosingon saajan tuloverotuksessa tuloverolain 33 a §:n 1 momentissa tarkoitettua osinkotuloa, josta 85 % on veronalaista pääomatuloa ja 15 % verovapaata tuloa.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen johdosta Verohallinto tulee oikaisemaan osakeosingon saajina olevien luonnollisten henkilöiden vuoden 2019 tuloverotuksen. Verotus oikaistaan siten, että kokonaan veronalaisena pääomatulona verotettu varainsiirtoveron määrä verotetaan osinkona, josta veronalaista tuloa on vain 85 %, ja osingonsaajalle palautetaan liikaa maksettu vero. Korkeimman hallinto-oikeuden päätös voi vaikuttaa myös joidenkin vuonna 2019 Fiskars Oyj Abp:lta osakeosinkoa saaneiden yhteisöjen verotukseen.

Verohallinto oikaisee verotuksen viran puolesta niissä tapauksissa, joissa oikaisun johdosta palautettava määrä on vähintään 10 euroa. Näissä tilanteissa osingonsaajan ei itse tarvitse ryhtyä toimenpiteisiin. Verohallinto lähettää osingonsaajalle oikaisusta päätöksen ja maksaa palautettavan veron.

Tilanteessa, jossa oikaisun johdosta palautettava määrä olisi alle 10 euroa, voi osingonsaaja itse tehdä oikaisuvaatimuksen ja saada palautuksen, jos hänelle on tulossa myös muuta veronpalautusta ja palautukset yhdessä ovat vähintään 10 euroa.

Verohallinto on antanut ohjeistusta asiaan liittyen myös konkreettisin esimerkkilaskelmin. Linkki ohessa.

Media- ja sijoittajayhteydet:
Konserniviestintä, puh. 020 439 5031, communications@fiskars.com

Fiskars Groupin visiona on vaikuttaa positiivisella ja kestävällä tavalla ihmisten elämään. Brändimme Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood ovat mukana ihmisten elämässä – niin kotona, puutarhassa kuin ulkona luonnossa. Pyrimme tekemään arjesta ainutkertaista tänään ja tulevaisuudessa. Toimimme 30 maassa, ja tuotteitamme on saatavilla yli 100 maassa. Fiskarsin osake on listattu Nasdaq Helsingissä (FSKRS). Lisätietoja löydät osoitteesta www.fiskarsgroup.com. Voit seurata meitä Twitterissä @fiskarsgroup.