Orange - and more -näyttely juhlistaa Fiskamin-astiastoa

Fiskars Oyj Abp       Lehdistötiedote   3.4.2014

Suomen vanhimman yhtiön, Fiskarsin, 365-vuotisjuhlavuonna on aika kurkistaa myös lähihistoriaan. Designmuseo Arabian Galleriassa avautuu 4.4.2014 Orange – and more –näyttely, joka juhlistaa Fiskarsin 60-luvulla luomaa Fiskamin-astiasarjaa. Näyttely on ylistys uuden keksimiselle ja värille, joka valloitti maailman.

Aina joskus tulee vuosikymmen, jonka vaikutus kantaa pitkälle tulevaisuuteen. 1960-luvun muutosvoima ulottui kaikkialle politiikasta pukeutumiseen ja perhesuunnittelusta populaarimusiikkiin. Design ei jäänyt sivustakatsojaksi. Yksi vuosikymmenen kauaskantoisimmista mullistuksista tapahtui esineiden ja kalusteiden valmistuksessa. Kipinän sytytti uusi materiaali, muovi.

”Yrityksemme historia koostuu monista hienoista tarinoista, joista yksi on Fiskaminien synty. Astiasarja kertoo isosta murroksesta, jonka merkitys vain korostuu vuosien saatossa. Pidän sitä vedenjakajana ja ratkaisevana askeleena kohti tämän päivän Fiskarsia, globaalia kuluttajatuoteyhtiötä. 60-luku oli erittäin innostava ajanjakso, josta voimme ammentaa eväitä tähän päivään – ja tulevaan.“, sanoo Fiskarsin strategiajohtaja Max Alfthan.

1960-luvulle tultaessa Fiskars oli työkalujen valmistaja ja erityisesti metallin osaaja. Yhtiössä riitti kuitenkin kokeilumieltä ja fiskarslaiset tarttuivatkin ensimmäisten joukossa uuteen materiaaliin. Muovin mahdollisuuksia ryhdyttiin tutkimaan Fiskarsin pääsuunnittelijan Olof Bäckströmin johdolla. Muotoilijat Gittan Landström (myöh. Kokko) ja Mattias Ingman saivat tehtäväkseen suunnitella uudenlaisen, melamiinista tehdyn Fiskamin-astiaston. Astiasto vaikutti omalta osaltaan myös Fiskarsin maailmanlaajuisesti ikonisimman tuotteen eli oranssikahvaisten saksien syntyyn.

”Klassikoksi nousevien tuotteiden ainutlaatuisuus piilee niiden kyvyssä matkustaa sujuvasti ajasta ja paikasta toiseen. Mieltämme on kiehtonut kysymys siitä, millaisina Fiskaminit näyttäytyisivät vuonna 2014, jos niiden tuotanto olisi jatkunut oranssien saksien tapaan.”, kertoo Fiskarsin keittiöliiketoiminnan konseptijohtaja Ia Adlercreutz, joka on kuratoinut näyttelyn yhdessä näyttelyarkkitehti Linda Bergrothin kanssa.

Alkusysäyksen Orange and more –näyttelylle antoi Fiskamin-keräilijä Mikko Aallon kirja ”Värien synty”, joka kertoo Fiskamineista keräilijän näkökulmasta. Kirjan kuvituksesta on vastannut Philippe Gueissaz.

Orange and more –näyttely on avoinna 4.4.–1.6.2014 (ti–pe  klo 12–18, la–su klo 10-16) Designmuseo Arabiassa, Hämeentie 135 A, Helsinki. Designmuseo Arabia ja Arabian galleria ovat osa Designmuseota. www.designmuseum.fi

Lisätietoja näyttelystä:
Fiskarsin keittiöliiketoiminnan konseptijohtaja Ia Adlercreutz, puh. 0204 39 5017

Kuvia Fiskamin-tuotteista on saatavilla Fiskars-konsernin internet-sivuilta osoitteesta www.fiskarsgroup.com/fi/media/kuvapankki

Fiskamin

Fiskamin-astiastoon kuului peräti 130–150 erilaista osaa, joiden koko vaihteli pienistä munakupeista reiluihin kulhoihin. Melamiiniastiasto oli helppohoitoinen ja muotokieleltään pelkistetyn moderni. Fiskamin-astioissa on olemassa tiettävästi kymmenen väriä, joiden lisäksi on löydetty joitakin erityisvärejä. Yleisimmät värit olivat oranssi, punainen, limenvihreä ja valkoinen.

Fiskamin-sarjan astiat olivat arkidesignia parhaimmillaan. Marmeladipurkki herätti aamiaisella, kahvimuki virkisti kahvitunnilla ja lautaset seurasivat kotoa kesämökeille. Fiskaminit tulivat monille suomalaisille tutuiksi partioleireiltä, eräretkiltä ja kalareissuilta. Konserttikävijät nauttivat väliaikaleivoksensa varta vasten Finlandia-taloon suunnitelluilta valkoisilta Fiskamineilta.

Fiskars 365 – vuosisatojen ylpeys ja innostus muotoilusta. Joka päivä.

Fiskarsin Ruukissa vuonna 1649 alkunsa saanut Fiskars on kasvanut kansainväliseksi yhtiöksi, joka tarjoaa johtavia kuluttajatuotteita kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Fiskarsin tuotteita myydään yli 60 maassa, ja erinomaisen suorituskykynsä ja muotoilunsa ansiosta ne tekevät kotitöistä ja ulkoilusta hauskempaa ja ratkovat arjen ongelmia ympäri maailman. Fiskars on listattu NASDAQ OMX Helsingissä, ja yhtiön liikevaihto oli 799 miljoonaa euroa vuonna 2013. Konsernin kansainväliset pääbrändit ovat Fiskars, Iittala ja Gerber. www.fiskarsgroup.com/365